SOLGT

Land Rover Defender

TD5

Modellår
2003
Kilometer
170 000 km
Girkasse
Manuell
Drivstoff
Diesel

Beskrivelse

Jeg vurderer å selge min Landrover Defender. Siden jeg er bosatt I England og bilen står i Norge blir den så altfor lite brukt.
Denne er meget spesiell og i svært god teknisk stand. Den gjennomgikk en total renovering våren 2014. Godkjent rammebytte og som personbil med 9 seter av biltilsynet i slutten av Juni 2014.
Bilen ble deretter kjørt 10000 km Europa rundt i fire uker sommeren 2014 og fikk service og etterjustering av alle bolter som var byttet på bilen etter denne turen. Etter denne servicen har bilen vært kjørt svært lite, dessverre.
For en Land Rover Defender entusiast er dette drømme bilen. Den har det meste av det tilleggsutstyret man kan få.

RAMME
Byttet til galvanisert ramme fra Marshal (http://www.marsland-chassis.co.uk/defender-110.html) og godkjent av biltilsynet. I den forbindelse ble alt av dempere, polyuretan foringer, bremsesystemer og ledninger byttet. Alle steder hvor det er hensiktsmessig er det brukt rustfrie bolter.
Kort og godt; Denne bilen har vært plukket helt fra hverandre og satt sammen igjen med helt nye deler.
Galvaniserte nye rammer kommer med ferdig feste for anti roll bar som er svært nyttig når du har mye last på taket. Den tar vekk mye av krengningen i svinger.
Styrestang demper, osv.
Alle akslinger er pusset ned og malt opp med rust forebyggende og Hammerite lakk.
Alt av kryss koblinger til drivverk er byttet og det følger med komplett sett av nye deler som reserve.
Ingen nye hull er laget i ramme etter galvanisering.

MOTOR
Den gamle motoren i bilen var gåen, samt at turbo måtte byttes. Den ble derfor byttet ut med en nyere Discovery 2 TD5. Kjøre lengden på den gamle ved bytte var 263822 km. Den gamle motoren fikk ny spanske topp (forbedret og forsterket versjon) i 2012. Denne toppen ble tatt av den gamle, honet og justert (av profesjonelle) og så montert på den nye motoren. Alt av pakninger osv. ble byttet på den nye .
Har ikke eksakt dokumentasjon på kjørelengden til den nye motoren, annet enn en epost fra det autoriserte Land Rover verkstedet som foretok motoroverhalingen som opplyser at den hadde gått ca. 152 000 km ved byttet.
Motoren har nytt EGR kit som gir økt effekt, i tillegg er styresnekke, servo pumpe, vannpumpe, generator og bremse forsterker byttet til nye.
Den fikk nytt Fly wheel, cluch hus og plate samt clutch arm.
I tillegg er det montert disk håndbrekk kit i stedet for det originale trommel systemet.
Alle varmeplugger er nye og alle slanger er byttet, mange til blå silicon type.
Ny snorkel fra Mantec.

EKSOS
Komplett nytt rustfritt anlegg. Trenger aldri å byttes.

GEARKASSER
Byttet til Discovery 2 transfer kasse, noe som gir høyere maks fart og gjør den mye mer behagelig på motorvei. Lavgir serien er den samme som på original Defender.
Girkassen ble ikke overhalt da man mente dette ikke var nødvendig.

INTERØR
Komplett lydisolering på gulv, vegger og tak. Også motorrom er lydisolert. Dette har gitt merkbar effekt, du kan faktisk kjøre i 110 på motorveien og snakke i telefon samtidig. Dette er det ikke alle TD5 eiere som kan gjøre.
Nytt komplett teppesett for hele bilen fra Exmoor (http://www.exmoortrim.co.uk/store/defender-products/matting-and-carpet-sets/carpets/defender-110-county-r380-full-vehicle-carpet-set-detail.html)
Nye skinn seter fra Exmoor (http://www.exmoortrim.co.uk/store/defender-products/matting-and-carpet-sets/carpets/defender-110-county-r380-full-vehicle-carpet-set-detail.html ).
De to forsetene har setevarme.
Nye sikkerhetsseler
Front Runner 60 L vanntank med innlagt elektrisk vannpumpe i lasterom.
Alle dørlister er byttet
Ekstra tak konsoll
Byttet ratt (originalt følger med)
Låsbar og romslig Cubby Box
Front seat space ekstensions (fantastisk for oss med litt lange bein)

LASTEROM
Ny Dog guard skille vegg. Mantec innvendig vindusgitter på alle vinduer. 2 stk led lys lister
Mantec bagasje hyller og skille vegger, svært praktiske hvis du skal laste mye inn i bilen. Enkle å fjerne hvis man ønsker å sette inn igjen de 4 baksetene.
Bakdøra har en ekstra ikke klippbar hengelås som gjør lasterommet svært så innbrudds sikkert.

EKSTERIØR
Truck-Lite Phase 7 LED frontlys (http://www.mudstuff.co.uk/trucklite-phase-7-led-headlamps.html)
6 stk Lightforce 170 Striker ekstra lys med ulike lyssprednings deksler, tyverisikre bolter og medfølgende sorte deksler. Disse gir et helt fantastisk lys, det er som å skru på dagslyset.
Rustfrie dørhengsler, panser og bulkhead mounts.
Nye sidespeil med elektrisk oppvarming
Alle lys byttet til nye led lys (Blinklys, parklys, ryggelys, skiltlys og tåkelys).
Light guards for alle lykter (Mantec)
Styrehus beskyttelse plate
Rock sliders med hull for jekk.
Mantec spare wheel carrier.
Nye side steps (ettermontert etter at bildene var tatt)
Nye felger og dekk.
Brede skjermer over hjulbuer etter krav fra biltilsynet.
Vindusvisker motor er byttet pluss armer.
Byttet til galvanisert capping lister og lakkert i bilens farge.
Rustfrie skvettlapp holdere og fire nye skvettlapper.
Nye Rear corner steps.

TILLEGG
Fullt DEFA anlegg med kupevarmer, batterilader og oljevarmer (denne er ikke montert men medfølger ny). Alle ledninger er nye og lagt inne i ramme for bedre beskyttelse og varighet. To innvendige stikk kontakter.
Webasto diesel varmer. Denne trenger et nytt rele, men er ellers i fin stand.
Doble Odyssey 34/78-PC1500 batterier med egen kill switch til ekstrautstyrs batteriet. Nytt battery tray for doble batterier.
To sett med utskiftbare hengerfester (Nato og standard hengerfeste medfølger)
Ny Hi-Lift jekk.

EKSTRA UTSTYR
Taktelt med ekstratelt og bunn. Se bilder.
Awning med side vegger. Se bilder.
Front Runner Expedition takstativ.
Frontrunner utstyr som: Spadeholder, Hi-Lift Jack holder, Gassflaske holder, dobbel Jerry kanne holder, laste ringer, monterbar arm for ute dusj + dusj, Frontrunner camping bord holder, stige, Transitt bag som kan inneholde 3 lastebokser (Wolf bokser), +++
Originale Defender TD5 aluminiums felger medfølger.
Elektrisk water pump and purifier. Renser all type vann til drikkbart.
7 Wolf bokser.

RESERVEDELER
Komplett liste på forespørsel, men den er lang og det er nye deler. Beregnet for å kunne dra på lang tur og foreta reparasjoner underveis.
I tillegg er det mang brukte deler som medfølger.
Hvis jeg først skal kvitte meg med bilen så får du alt jeg har av deler med på kjøpet. Jeg har ikke brukt for dem lenger.

TILHENGER
Militær Sanky Trailer (bred type). Denne må vises, godkjennes og registreres i Norge. Har kjøps kontrakt og alle ramme nummer er påmontert. Er i grei teknisk stand, byttet bremser og alt elektrisk virker.

MANGLER
Mitt neste prosjekt på bilen var å bytte alle dørene til galvaniserte og lakkere bilen etterpå. Man trenger ikke å bytte alle, men to av dem bør skiftes ut innen et par år.
Webasto’n har et rele som må byttes. Men pumpe og sånt (alt det som er dyrt) er i orden.
Vinsjen er ikke koblet. Det var en Warn vinsj på denne bilen før men som gikk i stykker for meg. Det er derfor satt inn en ny, men billig variant som ikke er koblet og aldri har vært prøvd. Ble satt inn for å ikke få problemer med biltilsynet på grunn av vinsj fanger.
Den har en turbo waste gate som henger seg opp innimellom og dermed gir redusert effekt ved full gass. Mitt ønske på litt sikt er å bytte til en Low Range turbo som vil gi mer effekt og dra hjelp på lavt turtall.
Litt overflate rust på Bulk head som bør pusses ned. Tiltenkt jobb i forbindelse med lakkering men bør uansett gjøres innen rimelig tid.
Ellers så ble bilen EU godkjent sent i mars 2015 uten mangler. Den er i perfekt teknisk stand.

ADVARSEL
Bilen selges som den står uten noen form for garanti. Selv om det finnes få Defendere av denne modellen som er i en slik god teknisk stand, er det fortsatt en Defender. Er du en erfaren Defender entusiast så vet du hva du går til. Er du en av de mange som har drømt om en slik bil lenge så er dette bilen for deg. Er du ute etter en driftssikker og komfortabel familiebil så finn deg noe annet enn Defender.

Bilen står på en eiendom nær Gardermoen flyplass, men siden jeg ikke eier eiendommen kan jeg ikke opplyse om eksakt adresse. Visning av bilen vil måtte bli gjennomført samlet på avtalt dato og tid.

Og du, jeg har kostet på bilen langt mer enn jeg skal ha for den så prisen er ikke prutbar. Den selges til høystbydende over denne prisen og håndpenger forventesved avtalt kjøp.

Spesifikasjoner

Omregistrering
1 000 kr (avgifter)
Pris eks omreg
400 000 kr
Årsavgift
Les mer
Farge
Grønn
Fargebeskrivelse
Mørk grønn
Hjuldrift
Firehjulsdrift
Effekt
122 Hk
Sylindervolum
2,5 l
Antall seter
9
Karosseri
SUV/Offroad
Antall dører
5
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil

Utstyr

  • ABS-bremser
  • Antispinn
  • Diff.sperre
  • El.vinduer
  • Helårsdekk
  • Hengerfeste, avtagbart/svingbart
  • Hengerfeste, fast krok
  • Lasteholdere/skistativ
  • Lettmet. felg sommer
  • Motorvarmer
  • Oppvarmede seter
  • Radio/CD
  • Sentrallås
  • Servostyring
  • Skinninteriør
  • Startsperre
  • Xenonlys

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

2050 Jessheim
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 57859752
Sist endret 21. jun. 2015 09:00

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.