Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde
Video
Utløpt

Ford Mustang

Convertible GTA

Modellår
1967
Kilometer
8 000 km
Girkasse
Automat
Drivstoff
Bensin

Beskrivelse

Nydelig totalrenovert Ford Mustang 67 GTA selges. Denne bilen er klar for lange cruisingturer med sommersol og deilige landeveier. I denne påkostede bilen er det lagt vekt på størst mulig autentisitet både når det gjelder eksteriør og interiør.

Målet har vært å få en bil som representerer det ypperste av hva Ford fabrikken laget av Mustanger i 1967, men med mer moderne kjøreegenskaper.

Når det gjelder det tekniske, har fokus vært å få bilen i teknisk topp stand og med best mulig håndtering. Det har gått med utallige arbeidstimer - og penger - til å få bilen i den stand den er i nå. Det lar seg vanskelig gjøre å få bilen i slik stand – uavhengig av utgangspunkt - til samme kost. Det er liten tvil om dette er bilen for deg som har lyst til å realisere en drøm, men ønsker å bruke minst mulig tid på verksted, og i stedet fokusere på å kunne bruke bilen så mye som mulig. Fordelen for ny eier er at bilen nå stort sett kun trenger normalt vedlikehold. Ingen oppgradering/utbedring er påkrevet.

Selv om bilen har kraftig motor og 2,5” eksosanlegg, er dette en bil som ved normal kjøring har lavt lydnivå, noe som gjør lange turer i gode cruise hastigheter behagelig og med høy komfort.

Når bilen kom til Norge er jeg ikke sikker på, men den ble totalt demontert, sandblåst, og bygget helt opp fra bunnen av. Alt av rammeverk m.v. er behandlet, og alt av bolter og fittings er av nyere dato. I tillegg er det gjort omfattende oppgraderinger etter at bilen kom på veien i 2011.

I dag fremstår den som en av de peneste i Norge, en godt bygget Candy Apple red Mustang Convertible GTA.

Motoren er en 300 HK (295 for å være nøyaktig) 347 CID Stroker med rulle kam og smidde stempler, bremset og justert av Anders Ringstad hos ARP. En stor 24” aluminium radiator og en kraftig 5 bladers vifte sørger for at bilen holder seg på godtemperatur, selv ved køkjøring og godt og varmt vær. Det ble satt inn en AOD (Automatic Overdrive) kasse fra PonyParts i 2014, og bilen cruiser nå i 100 med kun 1500 rpm. Utrolig!

Listen over nye deler er utrolig lang, men jeg nevner kort: Nye fjærer, dempere, forstilling, bære-armer, tanstangstyring fra Total Control, stabilisatorstag foran og bak, elektrisk anlegg, elektrisk cab ++. Bilen oppleves som stiv og har ikke noe av det ”hengepreget” som mange forbinder med amerikanske biler. Den er også relativt nøytral, med verken overdrevet under- eller overstyring. Men selv om bilen er stiv, er den fremdeles komfortabel ved cruising.

For å hindre at effekt forsvinner i underdimensjonert eksosanlegg, er det påmontert nye headers i rustfritt stål og Magnaflow 2,5” eksosanlegg med X-pipe. Dette gjør at ”dronelyd” ved rundt 80 km/t - som for øvrig er vanlig på mange biler av denne typen - er historie. Dynamax potter gir den effekten at ved lavt gasspådrag og cruising ledes eksosen gjennom lyddempende kammer, men ved kickdown, jada, da lyder det som det skal, og viser at her bør Porsche 911’er og lignende sportsbiler gi plass for ekte amerikanske muskler For å holde lydnivået nede, er det satt inn innsatser etter headers, og resonatorer etter pottene. Dette gir en lav lyd med deilig V8 brumming, uten at du vekker hele nabolaget. Den er like stille som disse bilene var i sin tid. Fordelen for deg er komfortabelt lydnivå under kjøring, og at bilen viser muskler ved behov. Moderne tanstangstyringen sørger for at bilen er presis, tight og lett å kjøre.

I sin perfekt lakkerte Candy Apple røde farge, i full GTA utrustning med panserscoop og integrerte blinklys, er denne bilen et syn som får de fleste til å snu seg. Felgene er en nyproduksjon av de kjente 10 spoke felgene som ble levert som ekstrautstyr til Shelby Mustangene i 67 og 68, men i 17” utgave. Etter hva jeg vet er dette de eneste av sitt slag på en Norsk Mustang, og de produseres ikke lenger. Deluxe interiør, med børstet aluminium dashbord, Deluxe dører og midtkonsoll. Sjekk bildene så forstår du hva jeg mener.

Denne bilen startet livet som en standard Convertible (se vedlagt Marti Rapport) i Lime Gold, med 289 V8 motor, standard bøtteseter, hvit manuell topp, elektrisk klokke, C-4 cruiseomatic girkasse, AM radio, produsert i Metuchen, temmelig nøyaktig tre år etter lanseringen, nemlig den 25. April 1967. Første gang ble den solgt via en forhandler som het Rice and Holman og holdt til i Merchantville NJ, utenfor Philadelphia. I dag eksisterer denne bilforretningen under navnet Holman Automotives, og har i dag 10 utsalgssteder utenfor Philadelphia, dog ikke lenger i Merchantville og 6 i Florida.

Litt om denne modellen: I 1967, to og et halvt år etter lanseringen av en av verdens største bilsuksesser Ford Mustang, lanserte de kanskje den mest ettertraktede Mustangen gjennom tidene, 1967 modellen. 1 tomme bredere og en tomme lenger, fikk bilen til både å se mer moderne ut, lavere og ikke minst mer sporty. Grillen var blitt bredere, panseret lenger, hekken er kanskje noe av det peneste som noensinne er laget på en bil, motorutvalget mye større, og en imponerende tilvalgs-liste. Her snakker vi alt fra interiør i børstet aluminium, scoops i panser med innebygd blinklys, innvendig justerbare speil, elektriske vinduer, AC, cruisekontroll, justerbart ratt, elektrisk cab på convertible modellen og mye, mye mer. Denne lanseringen betød slutten på ”Pony car” perioden og begynnelsen på Muscle car perioden. Mustanger fra dette året er udødeliggjort i filmer som Gone in 60 seconds, Bullit og den norske Børning, bare for å nevne noen. Ford hadde klart med Mustangen, det kun få eksklusive bilmerker som Ferrari og Jaguar hadde klart, nemlig å bli gutteromsposter.

Av standardbilene var GTA toppen. GTA modellene tok utgangspunktet i en standard bil, med 289 CID V8, og var en ren kosmetisk modell. alle ble utstyrt med GTA emblemer nede på forskjerm, fartsstripe langs kanaler, og doble lykter foran. Alt annet ble i henhold til kundens spesifikasjoner, både når det gjaldt eksteriør, interiør og motor alternativer. Men – det måtte minimum være en V8. GTA modellen ble kun produsert i 1967. for biler med manuell girkasse, hadde disse betegnelsen GT. A for automatic, ganske innlysende.


Nærstående husbygging står i veien for videre eierskap, og det er med sorg i hjertet at jeg selger denne bilen. Man gleder seg hele vinteren til å sette seg i bilen igjen, for nå fremstår den som veldig original eksteriør og interiørmessig, og med ny og moderne teknikk, slik at den er mer moderne å kjøre.

Spesifikasjoner

Omregistrering
Fritatt (avgifter)
Årsavgift
Les mer
Farge
Rød
Fargebeskrivelse
Candy apple Red
Interiørfarge
Sort
Hjuldrift
Bakhjulsdrift
Effekt
295 Hk
Sylindervolum
5,7 l
Antall seter
4
Karosseri
Cabriolet
Antall dører
2
Antall eiere
1
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
A537

Utstyr

  • Lettmet. felg sommer
  • Midtarmlene
  • Sommerhjul

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

1356 Bekkestua Logg inn Logg inn for å se hele adressen
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på A537

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 60423847
Sist endret 11. jun. 2015 15:57

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.