Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde
SOLGT

Porsche 914

914/6-GT Replica

Modellår
1972
Kilometer
100 000 km
Girkasse
Manuell
Drivstoff
Bensin

Beskrivelse

Porsche 914 ble introdusert i september 1969, som et samarbeidsprosjekt mellom Porsche og Volkswagen om produksjonen av en sportsmodell. Bilen var midtmotorisert, hadde to seter og targatak, og var utstyrt med en fire- eller sekssylindret boksermotor. Volkswagen var ute etter en modell som kunne erstatte den aldrende Karmann-Ghia, mens Porsche trengte en ny innstegsmodell i programmet. Utgavene solgt som Volkswagen var utstyrt med firesylindret motor, og ble kalt 914/4, mens Porsches utgaver het 914/6 og var utstyrt med sekssylindrede motorer. På det amerikanske markedet ble alle modellene solgt som Porsche.

Kun 3 360 eksemplarer av 914/6 ble bygget mellom 1970 og 1972, alle utstyrt med en 2,0-liters boksermotor. Modellen ble brukt i motorsport med en rekke forskjellige motorer, blant annet T-modellen, som var utstyrt med motoren fra Porsche 911.

I 1970 kjørte Porsche en 914/6 GT i 24-timersløpet på Le Mans. Bilen kjørte inn til en sammenlagt sjetteplass, og vant sin klasse. Modellen dukker fortsatt opp i billøp for klassiske løpsbiler.

Dette er ikke en av de 3360 eksemplarene av 914/6. Jeg har lyst å si at det ikke er en matching numbers bil men den har fortsatt original girkasse. Og motoren er matching numbers med min 70´ 911. Men den er altså på ingen måte original. Det er en skikkelig bastard som er satt sammen av de delene jeg mener en barsk og tøff fjortis bør ha. For denne lillebroren er potent nok til å banke storesøskenene sine. Oppnådd kurvehastighet og G-kraft på denne bilen er på lik linje som potente GT3 etc. Den er GØY å ratte på bane til tross for beskjeden motorstørrelse.

Er du en av de som har en guilty pleasure og drømmer om en slik snål og i mange øynes fulsnygg bil bør du kanskje slå til på denne. Man skal lete lenge etter en bedre bil. Den har vært i min eie siden 2007 og har i perioden frem til i dag stort sett vært under renovering. Nå er den ferdig og klar for ny eier. Dette er en meget ryddig og skadefri europeisk bil som aldri har hatt mye rust. Den har i tillegg til ny lakk innvendig/utvendig og mange nye deler fått de fleste pakninger byttet, en del nye kromdeler (vinduslister etc) samt det aller meste nytt i understell.

Alt av ombygging til 6-sylinder er gjort på beste måte, inkludert motorfester som de originale, aluminiums oljetank (Patrick Motorsport). Bilen er EU godkjent i juni 2015 og den leveres godkjent biltilsynet på motor og karosseri ombygging.

Dette bør være en av landets bedre VW-Porsche 914 og er en sjelden mulighet til å skaffe seg en stadig mer populær klassiker.

Karosseri:
- GT-skjermbreddere i glassfiber
- GT- støtfangere foran og bak
- GT- sideskjørt
- Innsveiset GT-stiffening chassis kit rundt bakstilling for å stive opp karosseri
- "Bulk Mount" motorfeste likt det originale for 6-sylinder motor.
- Glassfiber panser og bagasjelokk (original stål medfølger om ønskelig, strøkne deler men lakkert indish rot)
- "Ducktail" bakspoiler
- Cibie Super Oscar fjernlys i frontfanger
- Cibie kurvelys i frontfanger
- Montert glassfiber deksel og kappet hull for frontmontert oljekjøler.
- Det aller meste av pakninger på karosseri er nytt
- Grønntonet front og sideruter
- En del krom nytt
Karosseri er i meget god stand og så nære rustfritt en kan komme på en 914.

Motor:
Motor er fra min 911 og er godt dokumentert med lav km. Iflg kvitteringer er den oppgradert med nye sylindre og stempler på 80-tallet, sannsynligvis med 2.5-2.7 liters volum. Motor fungerer veldig godt, den er rask og lettstartet.
-Oppgradert med hydrauliske kjedestrammere fra 3.2 Carrera.
-Overhalte forgassere (Zenith 40 TIN)
-Portede topper
-K&N luftfilter
-Overhalt tenningsanlegg (Marelli).
-Bursch grenrør
-Dansk Rustfri bakpotte
-SWB 911 clutch/svinghjul
-914/6 oljetank i aluminium og alt av slanger etc for montering fra Patrick Motorsports
-Forsterkede motor/girfester

Understell:
- Originale tidlig 930 turbo/911S alu- kalipere foran med ventilerte skiver
- Hovedbremsesylinder fra porsche 930 turbo
- 914/6-GT kalipere i aluminium bak med ventilerte skiver
- Spesialbestilte drivaksler med 911 drivledd
- Elephant Racing polybronze foringer foran og bak
- Elephant Racing fjærbeinslager foran
- Weltmeister stabstag-kit foran og bak
- Forsterkede bærearmer bak
- Bilstein Sport fjærbein bak
- Røde Koni dempere foran
- 7.5x9x17" ROTA Fuchs Replikaer med TOYO R888.

Innredning:
-Oppsydde senter på stoler med trekk fra tidlig Golf GTI
-Originalt (meget sjeldent) kombiinstrument bensinnivå/oljetemp fra 914/6
-Shiftlight
-Nardi sportsratt i semsket skinn
-CD-spiller med DAB radio og Handsfreeløsning for telefon

Nye deler som følger med:
- Glassfiber dører (hvis man vil få ned vekt ytterligere)
- Lexan ruter (sideruter og bakrute)

Dette er en meget morsom bil som har veldig gunstig vekt og vektfordeling.

Er aktiv Porsche Club Norge-medlem, se prosjekttråd her hvis du har tilgang til forumet:

http://porsche-club-norge.no/diskusjon/viewtopic.php?t=22363.

Ring gjerne for utfyllende informasjon.

Spesifikasjoner

Omregistrering
Fritatt (avgifter)
Årsavgift
Les mer
Farge
Oransje
Fargebeskrivelse
Blut Orange
Interiørfarge
sort/rød
Hjuldrift
Bakhjulsdrift
Effekt
170 Hk
Sylindervolum
2,2 l
Antall seter
2
Karosseri
Cabriolet
Antall dører
2
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
pp42349

Utstyr

  • Farget glass
  • Radio/CD

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

7046 Trondheim Logg inn Logg inn for å se hele adressen
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på pp42349

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 60338521
Sist endret 25. jul. 2015 21:35

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.