Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde
Video
SOLGT

Land Rover Range Rover

/ Ny 4.6 liter motor / Vogue LSE

Modellår
1993
Kilometer
238 500 km
Girkasse
Automat
Drivstoff
Bensin

Beskrivelse

For at du skal kunne få bilen på veien for under k 50.000,- får første person som overfører kr 48.464,- til bankkonto eller har med kontanter bilen og alt utstyr avbildet (bortsett fra Eaton Supercharger og tilhørende utstyr - les mer om den i annonsen.)
Eventuelt annet som er kjøpt inn til bilen som jeg finner nå etter at annonsen er lagt ut følger også med.

Har fått mange hyggelige forslag og takker så mye for disse, men kan dessverre ikke ta innyttebil eller andre ting som delbetaling.

Unikt langt på vei ferdig Range Rover prosjekt selges på grunn av tids, -og plassbrist. Jeg har i flere år nå ønsket å få bilen klar på veien men må innse at den i stedet "råtner på rot" her hjemme og snarest må komme i bedre hender!

Bilen starter og går som en drøm. Den må bygges klar, vaskes og stelles. Deretter vil den gi sin nye eier mange år med rå kjøreglede og masse moro!

Bilen er en 1993 Vogue LSE, altså den versjonen som er 8" lengre enn std. mellom akslingene noe som gir god benplass også i baksetet. Det er få LSE (i USA kalt LWB) til salgs i markedet og gode eksemplarer holder seg godt i verdi.

Den er kjøpt ny i norge og første eier var onkel til han jeg kjøpte den av.

Den har rullet ca 240' tusen KM. NB! Ny motor, knapt innkjørt, gått under 20 tusen km. Samtidig med bytte av motor ble jeg fortalt at girkassen også ble overhalt og forsterket.
I etterrtid har jeg overhalt drivverk inkl. støtdempere, foringer etc. etc. Alt teknisk er utført hos Roy Sandmo i Drammen og bilen er etter min kunnskap nå i perfekt teknisk stand. En slik bil må være trygg på veien. Som jeg sa til Roy (Sandmo) & Co. i 2005, "fiks opp bilen teknisk som om dere skulle eie den selv!"

Oppgitte hestekrefter er usikkert da jeg ikke har målt den med Dyno. Jeg skrev i feltet for HK "Ca 300" og da kom det kom opp som "hestekrefter 300" i annonsen. Jeg fikk opplyst fra tidligere eier at motoren med Thornado styringen vil yte noe mellom 275 og 300 hestekrefter.

Håper å finne en likesinnet entusiast som skjønner verdien av bilen og mulighetene som man får ved å kjøpe dette prosjektet.

Bilen inklusiv utstyr selges altså til første person som betaler kr 48.464,-!
Prisen reflekterer ikke de hundre tusner jeg har lagt ned i bilen og innkjøp av utstyr. Samtidig inser jeg at bilen forfaller ved å bli stående og ny eier må legge mye arbeid for å få bilen komplett på veien igjen. Ingen pruting og det er heller ikke aktuellt å selge dekk/felger eller andre deler hver for seg.

Min drøm var å bygge Norges tøffeste og best utstyrte Range Rover Classic. Her har rette person en fin mulighet til å få en helt spesiell Range Rover på veien til vinteren. Jeg har ikke hatt tid og plass til å kunne fullføre...

Bilen har vært plukket fra hverandre, gulvplater har blitt skiftet ut med nye originale og annen rust er tatt. Bilen har aldri vært kollidert, den er slipt ned, noen handlevognbulker fjernet og deretter lakkert i originale farger + klarlakk. Bilen er profesjonelt rustsveiset av Roy Sandmo, øvrig grunnarbeid er gjort av fagmann. Jeg valgte å få den lakkert på det verkstedet (hallen i Nittedal) hvor vi utførte det øvrige grunnarbeidet. Presenning ble strukket rundt bilen og med vakuumavtrekk ble resultatet helt OK.

Alt som skal henge på bilen av lys, utstyr og interiør for å få en komplett bil følger med. Du bør imidlertid beregne å ha litt skruer på lager for festing av interiørdetaljer, lister etc. og bruk gjerne rustfrie/syrefaste skruer på de som blir synlige.

Grundig Nopava olje-antirustbehandlet både utvendig og innvendig i 2006.

Det er veldig mye å fortelle om denne bilen. Ring gjerne for en Land Rover-prat om du lurer på noe.

Jeg kjøpte bilen i 2005 og den har rullet noen få kilometer de siste 9 årene frem og tilbake mellom verkstedet, garasjen og jevnlige runder rundt kvartaler et par ganger i mnd. for å holde den i aktivitet frem til i dag.

Du får også med et spesielt samlerobjekt, nemlig den lille grønne boken “The Joys of Redefined Motoring. The New Range Rover” Jeg har selv kjøpt denne til en relativt høy pris på e-bay auksjon for mange år tilbake.

Her lister jeg opp noe av det jeg kommer på mens jeg legger inn annonsen:
*Ny 4.6 liter motor som har gått under 20 tusen km. 4.6 liters motorene har ikke de samme mekaniske problemene som 4.2 liters lillebror hadde. Den nye motoren ble levert med Thornado motorstyring som sies å gi opp imot 300 hp. (du merker tydelig at det ikke sitter en syk 4.2 liter i denne)
oSe notat nederst i annonsen om du er spesielt interessert i de viktigste forskjellene fra 3.9/4.2 liters motorene og de nye 4.0 og 4.6 liters designet
*Se servicehefte. Bilen rullet ca. 220 tusen kilometer før den gamle 4.2 literen tok kvelden slik nesten alle disse gjør før den tid hvor festene til veiva ryker og alt går i knas, så om man er våken bytter man da enten til 4.0 liter eller 4.6 liters versjon "short block" og får med alle oppgraderingene.
*Bilen ble fullstendig teknisk gjennomgått hos Roy Sandmo i 2005.
*Nye bremser, klosser og skiver på alle hjul + håndbrekk.
*Nye luftfjærer 3 generasjon spesialtilpasset fra Arnott Inc. Florida.
*Overhalt luftstyringsblokken, renset og nye pakninger på alle ventiler.
*Nye sensorer for luftfjæring (BritPart)
*Nytt originalt frontvindu med varmetråder.
*Nytt panser i glassfiber.
*Ny aluminium bakluke med alle øvrige deler som lister, håndtak, etc. nytt medfølger.
*Nytt eksosanlegg.
*5 stk. nye ProComp XTREME 18 tommer felger, m. 275/60R18 Dunlop Grantrek SJ5 montert med Hella TC-400 lufttrykksensorer i 4 drivhjul (ikke i reservehjul)
*Vinduer påmontert film før innmontering hos FilmLars i Oslo. (samme firma som leverer solfilm bl. annet til Oslo Politi og Brannvesen)
*Grunnen til at dashbordet er monter ned er fordi jeg måtte bytte viftemotor i varmeapparat. Det ser kaotisk ut men det er adskillig enklere å montere tilbake enn det ser ut akkurat nå. Se bilder, du får med en skikkelig god monteringsanvisning fra Atlantic British og jeg har fått på plass det meste utenom dashbordet og varmeapparatet fungerer nå som det skal.

Jeg har kjøpt inn spesialkabel og har programvare for PC. Du får med datakabel/overgang til USB på kjøpet. Roy Sandmo som har montert inn luftblokken, ny luftpumpe og luftfjærene.

1993 Range Rover Vogue LSE hadde i utgangspunktet “alt utstyr” som var å få i de dager.
Kan nevne treverk, el. soltak, el. vinduer, el. speil, el. fører (med memory) og passasjestoler, oppvarmet frontvindu og bakrute, skinninteriør, air condition, automatgir, ABS bremser hvor ABS styringen også fungerer som diff sperre/brems på bakaksel.

Så til min idé om å lage en spesiell utgave hvor jeg har kjøpt inn en mengde nye saker fra England og USA. Det meste fra mm4x4 og Bearmach i England.

*Skjermutbyggere
*Styling kit front og bakfanger
*Stigtrinn
*Lyktebøyle
*Bi Xenon for nær/fjernlys + for fjernlysene i bøylen
*Ny unik spesiallaget grill med plass til kjørelys eller “svinglys” som jeg tenkte å benytte de små runde til
*Runde LED blinklys og parklys
*2 stk. parkeringssensorer (kit med 4 stk. sensorer i hver pakke) med digitalt display som viser nøyaktig avstand direkte med tall i meter og via kurve i lysdioder
*Stort Kenwood stereoanlegg med touch skjerm, navigasjon og Bluetooth tilkobling av telefon inkl. streaming av lyd + nok høyttalere og forsterkerkraft
*2 stk. 7 tommer skjermer for bruk i baksetet med tilkobling for DVD, spillkonsoll med mer.
*Ryggekamera
*Avansert GSM fjernstyrt alarm hvor du kan ringe opp bilen og for eksempel stoppe motoren, snakke med “tyvene” eller den som kjører bilen, fjernstart av motor via mobiltelefon eller fjernkontroll, automatisk lukking av vinduer med mer.
*Individuelle måleinstrumenter for visning av lufttrykk i hovedtank (hvit) og for hver av de fire luftbelgene (sorte)
*LED pærer i dashbord og instrumenter
*Hella TC-400 lufttrykksensorer på alle drivhjul med digitalt instrument som kan monteres på dashbord
*Markeringslys, gule LED
*Nye glass til de originale tak/kupelysene
*Nye lyktespylerdyser + rammene for låsehendlene i dørtrekk
*Originale Range Rover emblemer for bruk på panser og bakluke
*Reservehjulsholder fra Bearmach! Her fester du det 5. 275/60R18 hjulet slik at du får mer plass i bagasjerommet
*Originale aluminiums felger følger med og de er i god stand. De gamle kan enkelt pusses opp og de “nyere” er i topp stand uten skader
*Plast for å montere bak dørtrekk inklusiv Butylband så du får det skikkelig tett og fint
*Nytt Thule takstativ
*ClimAir vindavisere til front vinduene
*Odometer fra Bearmach

For den spesielt interesserte. Har også kjøpt inn en komplett Eaton M112 supercharger (kompressor) inklusiv dump ventil og intercoolere som er direkte-montert på innsuget. Dette er originaldeler for den nye Range Rover / Jaguar 4.2 liters motoren og koster en liten formue. Dersom du ønsker å kjøpe med dette settet (se bilder) lar jeg det følge bilen for en rimelig pris på kr 10 000,- Dette er IKKE et ferdig “bolt on kit”. Du må selv tilpasse innsuget, lage monteringsbraketter, innsugsadapter og skifte reimhjul. Mange har god erfaring med kompressor på 4.0 og 4.6 liters motorene uten å gjøre noe med elektronikken. Jeg hadde tenkt å teste det først med relativt lavt ladetrykk. Har vært i dialog med Gasolin på Skjelsvik i Porsgrund som kan bistå i forhold til å formidle hjelp til å bygge om motorstyring og profesjonell kalibrering på rullende/landevei.

Videoen viser en RR hvor eier har satt inn en Eaton M112 men da uten intercoolere. Med intercoolere får du et enklere og mye mer stabilt oppsett. Det settet jeg har kjøpt inn er det oppsett som i dag benyttes på de nye jaguar og RR supercharged motorene.

Noe av forbedringene for 4.0 og 4.6 liters Land Rover motorene(vs. 3.9 og 4.2L):
1.The 4.0/4.6 crankshafts are also longer to drive the new oil pump

2.A new connecting rod design was used for the 4.0/4.6. They are made from forged steel and now have balance pads on both the small and big ends; the screw-in bolts retaining the caps are of a more robust design and are manufactured to extremely fine tolerances. The 4.0-liter engine uses a rod 1 55.2 mm in length, and the 4.6-liter is 149.7 mm with a55.5 mm big end bearing diameter, the older version having a 50.8 mm big end bearing. The increase in length was done to reduce the angularity of the rods in the engine, thus reducing vibration. The small end size has been increased from 22.2 mm to 24mm.

3.The pistons are also new and are a common design between the 4.0 and 4.6-liter engines. The capacity of the bowl in the piston crown varies slightly between the two engines (4.0-liter, 13.23 ccl4. 6-litrr, 22.29 cc) to determine the compression ratio. To maintain equality of material thickness on the piston crown they are different castings. Having said that, the compression ratios are the same for both engines --9.35:1 although lower 8.2:1 compression pistons are available. The original 3.5/3.9-litre engines have pistons 80.9 mm long overall, with a compression height (or crown height) of 49.5 mm, while the longer stroke 4.2-litre engine uses a piston 72.85 mm long with a compression height of 45 mm.

4.The 4.0/4.6-litre engines have a shorter piston of 66.6 mm, with a compression height of only 35.9 mm.

5.The 4.04.6 gudgeon (or wrist) pin diameters have been increased and they also have a gudgeon pin offset. The 4.2-litre engine was the first production Rover V8 to use this feature, but on the 4.0/4 6 litre engines it has been increased from the 0.55 mm of the 4.2-litre to 0.60 mm. The reason for this offset is to produce a slight side loading on the piston at TDC, thus eliminating piston slap all part of the infinite attention to design detail by the Rover engineers in their quest for refinement.

6.The 4.0/4.6 cylinder blocks have been made significantly stronger by the addition of stiffening ribs (taken from the Sd1 Vitesse) in key areas (along the block sides near the main bearing webs, for instance) and, more importantly, both 4.0 and 4.6 litre blocks now have cross-bolted main bearing caps. Of course Rover have produced cross-bolted blocks before, but they were special items and expensive, one of the reasons being that the main caps had to be individually ground to match the block. The new blocks have this feature productionised, although they are now a press fit in the block. The cap material has also been upgraded from grey to SG iron.

7.The interior profile of the 4.0/4.6 block has been altered to make room for the redesigned crankshaft with its bigger bearings and bigger counterweights. The cylinder liners are 5 mm shorter and the oil pick-up from the sump no longer fits into the block casting, from where the oil made its way to the pump via a drilled gallery; the pick-up on the new engine.

8.There are two new crankshafts, one of 71 mm stroke for the 4.0-litre and one of 82 mm for the 4.6-litre version.

9.The main bearing size has gone up from 58.4 mm to 63.5 mm and the counterweights are larger, although of the same number as before. These new crankshafts will not fit into older engines because there is insufficient room for the bigger counterweight to rotate inside the block. The stroke of the 4.0-litre crank is identical to the old 3.9-litre, as is the cylinder bore of 94 mm, so the capacity of these two engines is the same.

Spesifikasjoner

Omregistrering
1 535 kr (avgifter)
Pris eks omreg
48 464 kr
Årsavgift
Les mer
1. gang registrert
27.04.1993
Farge
Grå
Fargebeskrivelse
Grå metallic
Interiørfarge
Mørk grå
Hjuldrift
Firehjulsdrift
Hjuldriftnavn
med elektronisk diff. brems på bakaksel
Effekt
300 Hk
Sylindervolum
4,6 l
Antall seter
5
Karosseri
SUV/Offroad
Antall dører
5
Antall eiere
3
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
DH17276

Utstyr

  • Air Condition
  • Alarm
  • Antispinn
  • Cruisekontroll
  • DVD
  • El.vinduer
  • Elektrisk sete m. memory
  • Elektrisk sete u. memory
  • Elektriske speil
  • Farget glass
  • Handsfree opplegg
  • Helårsdekk
  • Hengerfeste, fast krok
  • Lasteholdere/skistativ
  • Lettmet. felg sommer
  • Lettmet. felg vinter
  • Luftfjæring
  • Metallic lakk
  • Midtarmlene
  • Multifunksjonsratt
  • Navigasjonssystem
  • Nivåregulering
  • Oppvarmede seter
  • Parkeringsensor bak
  • Parkeringsensor foran
  • Radio/CD
  • Sentrallås
  • Servostyring
  • Skinninteriør
  • Sommerhjul
  • TV-skjerm i baksetet
  • Takluke
  • Vinterhjul
  • Xenonlys

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

3015 Drammen Logg inn Logg inn for å se hele adressen
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på DH17276

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 52901639
Sist endret 3. nov. 2014 21:35

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.