Utløpt

Volvo V70

2.3 R AWD

Modellår
1998
Kilometer
267 500 km
Girkasse
Automat
Drivstoff
Bensin

Beskrivelse

Norges rimeligste og mest veldokumenterte Volvo V70 R AWD vurderes nå solgt.

Dette er en 1998-modell (førstegangsregistrert i slutten av oktober 1997). Bilen har den meget velkjente 2,3 liters femsylindrede motoren som er turboladet (B5234T6), i kombinasjon med en robust 4-trinns automatgirkasse og firehjulstrekk. Fargen er den meget flotte "Saffron Metallic/Saffron Pearl", en spesialfarge som kun var levert i 1997-98 og da kun på R-modeller. Dette var i sin tid toppmodellen til Volvo, både hva angår interiør (med bla. alcantara skinn), ekstrautstyr og motorstørrelse. R-modellene kostet opp mot 1 millioner kroner i sin tid! Disse bilene var en real outsider til BMW M5 og Audi S4/S6, og er fremdeles en bil med sprek motor og mye krefter (originalt 240 hk / 310 Nm).

Denne bilen ble solgt ny i Norge, og har kun tre eiere totalt (medregnet meg selv). Opprinnelig kjøper hadde denne i sitt eie frem til slutten av 2007, deretter ble den tatt inn som innbyttebil av Bilia Lillestrøm, før den ble solgt videre til ny eier kort tid etterpå. Deretter kjøpte jeg denne i mai 2008 på ca. 138.000 km. Bilen har gått på Romerike i Akershus i hele sin levetid.

Bilen har MYE veldokumentert historikk, blant annet følger det med en stor perm med alt av kvitteringer siden bilen var ny. Alle servicer er utført og dokumentert iht. Volvo sine spesifikasjoner (fullt servicehefte medfølger).

Mye har også blitt gjort i mitt eie. Jeg kan nevne en hel del, men nevner kun en bitteliten brøkdel i denne salgsannonsen:

2008:
- Kjøp av helt nye originale sølvfargede 17" Volvo Comet R-felger (verdi: 12.600,-). Disse har blitt brukt som sommerfelger.
- Kjøp av helt nytt originalt Volvo tårnstag til motorrommet (disse fås ikke kjøpt lenger). I nyere tid har denne blitt lakkert i samme farge som bilens ytre (safran).
- Bytte av bremsecalipper foran på venstre side.
- Tectylbehandlet under (bilen ble regelmessig understellsbehandlet av første eier, hvert tredje år).
- Stereo/CD-spiller erstattet med én fra Pioneer (original stereo fungerer og medfølger).

2009:
- Bytte av olje på girkasse og vinkelveksler.
- Bytte av viskosekobling og lager til AWD-systemet (deler alene koster ca. 30.000,- i Norge).
- Bytte av bremser rundt om hele veien (skiver, klosser og håndbrekksko).
- Bytte av viftemotor for regulering av varmeanlegg.
- Bytte av hjullager foran på høyre side.
- Montering av "steg 3"-oppsett fra anerkjente Autotech Motorsport i Trollhättan, Sverige. I dette oppsettet inngår bla. 3" rustfritt eksosanlegg fra Ferrita (3" fra turbo og hele veien bakover som ender i doble 3.5" enderør), race katalysator, annet luftfilter (ikke åpent) og omprogrammering av styreenheten (ny effekt ca. 315 hk / 450 Nm).

2010:
- Nedpussing og hellakkering av bilens ytre av profesjonell oppretter og lakkerer med godt rykte. Det ble samtidig byttet en rekke tetningslister og pakninger (bla. lista mellom bakrute og karosseri på bakluka som er kjent for å bli tørr/hard og etter hvert samle rust). Pris på dette var rett i underkant av 40.000,-. Diverse detaljer ble samtidig lakkert i bilens farge.
- Bytte av frontrute.

2011:
- Bytte av pakninger til returoljerør for turbo.
- Bytte av olje på girkasse.
- Sylinderlekkasjetest grunnet oljeforbruk.

2012:
- Bytte av en rekke deler for 107.103,- etter kollisjon (forsikringssak). Bilen sto hos Bilia sitt eget skadeverksted på Risløkka i Oslo.
- Nye 17" sommerdekk (Hankook Ventus Prime 2).
- Nye 17" piggfrie vinterdekk (Nokian Hakkapeliitta R).

2013:
- Bytte av airbag kontaktrull i rattet.

2014:
- Bytte av hjullager foran på venstre side.
- Bytte av girvelgergiver og startsperrekontakt.
- Bytte av bremseklosser foran.
- Bytte av diverse tenningsdeler.
- Trykktest av kjølesystem.


En rekke slitedeler og annet er også byttet underveis.

Bilen har original grill fra XC70 med R-emblem montert.

I 2012 ble de originale lyktene erstattet med nye klarglasslykter fra C70 som gir et betydelig bedre lysbilde, i tillegg til at bilen ser mer moderne ut.

De originale emblemene ble fjernet fra bakluken ifm. hellakkeringen i 2010. Disse ble bevisst ikke montert igjen for å holde bilen mer "anonym" - i den grad det er mulig. Imidlertid har jeg alle emblemene fremdeles, disse følger med bilen.

Bilen har blitt godt ivaretatt gjennom mange år. Det er sikkert mye jeg har glemt å nevne i farten.

Alt av større problemer og utgifter som normalt sett oppstår på disse bilene er allerede tatt hånd om. Imidlertid er det jo en årsak til hvorfor denne bilen selges fryktelig rimelig. Det bør gjøres noe med motoren på bilen. Det er konstatert dårlige stempelringer, i tillegg til at det har kommet olje som har blandet seg med kjølevæske i ekspansjonstanken. Dette er sannsynligvis forårsaket av en dårlig topp pakning. Bilen er kjørbar, men det anbefales at i alle fall dårlig topp pakning utbedres før det blir et større problem. Jeg har selv vurdert om jeg skal få motoren fullstendig overhalt (ca. 30.000,-), eller om jeg skal hente en overhalt/byttemotor i Sverige (B5234T4/B5234T6) til rundt 8.000-10.000,-

På en annen side er det nesten litt for råflott å benytte denne som en ren bruksbil, og vurderer nå tiden inne for salg (jeg har allerede en V70 R AWD nr. 2 som jeg benytter).

Av andre mindre feil/problemer som jeg kjenner til, kan følgende nevnes:

- Bakrutepusser fungerer ikke (vanlig problem).
- "TRACS OFF"-lampe lyser av og til ved oppstart (kan være et påbegynnende problem hvor ABS-modul må loddes (også vanlig problem). Imidlertid merker jeg ingen andre problemer).
- Lys for girvelger fungerer ikke (gåen pære).
- Skiltlys fungerer ikke (dårlig kontakt, hele "skiltlyspakningen" må byttes - koster noen hundrelapper).
- Dårlige foringer i begge bærebruer foran.
- Lyd i høyttaler på førersiden i døren kutter ut av og til.
- Håndbrekk fungerer dårlig.

Det må også påberegnes at bremseskivene foran må byttes snart. Klosser er byttet, samt både skiver og klosser bak er det mye igjen av).

Spesifikasjoner

Omregistrering
1 535 kr (avgifter)
Pris eks omreg
68 464 kr
Årsavgift
Les mer
Farge
Oransje
Fargebeskrivelse
Saffron Metallic/Saffron Pearl
Interiørfarge
Beige
Hjuldrift
Firehjulsdrift
Hjuldriftnavn
Haldex
Effekt
240 Hk
Sylindervolum
2,3 l
Antall seter
5
Karosseri
Stasjonsvogn
Antall dører
5
Antall eiere
3
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
CE80877

Utstyr

  • ABS-bremser
  • Air Condition
  • Airbag foran
  • Alarm
  • Antispinn
  • Bagasjeromstrekk
  • CD-veksler
  • Diff.sperre
  • El.vinduer
  • Elektrisk sete m. memory
  • Elektriske speil
  • Farget glass
  • Helårsdekk
  • Hengerfeste, avtagbart/svingbart
  • Kjørecomputer
  • Klimaanlegg
  • Lasteholdere/skistativ
  • Lettmet. felg sommer
  • Lettmet. felg vinter
  • Metallic lakk
  • Midtarmlene
  • Oppvarmede seter
  • Sentrallås
  • Servostyring
  • Sideairbager
  • Skinninteriør
  • Sommerhjul
  • Sportsseter
  • Startsperre
  • Stålbjelker
  • Takrails
  • Vinterhjul

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

2053 Jessheim
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på CE80877

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 51086115
Sist endret 23. sep. 2014 19:59

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.