SOLGT

Mercedes-Benz Geländewagen

300GD Turbo

Modellår
1983
Kilometer
294 000 km
Girkasse
Automat
Drivstoff
Diesel

Beskrivelse

300GD turbo selges grunnet overgang til LC. Det aller meste fungerer som det skal på bilen, dvs alle gir (høy og lavserie), diffsperrer samt det elektriske. Varmeapparatet fungerer som en drøm og varmer hurtig opp bilen. Merk dog at dette er en veteranbil og standen er deretter. Med det menes det at om du er ute etter en strøken 100% bil er ikke dette bilen for deg, mens hvis du vil ha en pen veteran som med litt kjærlighet vil kunne gi deg masse glede i årene fremover - er dette kanskje noe for deg.

Jeg har kjørt bilen svært lite langt det snaue halvåret jeg har eid den. Foruten en langtur fra Brønnøysund der jeg kjøpte den, samt en tur fra Harstad til Evenes, er bilen stort sett benyttet internt i Harstad til småturer. Mao har bilen kjørt hovedsakelig i hastigheter opp til 50km/t, men drar uten problemer opp til 90km/t. Bilen bremser rett.

Bilen har også endel ekstrautstyr som er kjekt å få med seg. Eksempel her er et temettermontert audioanlegg inklusive forsterker og sub. Webasto er også montert og fungerer utmerket, både on the fly og som programmert hendelse, samt opplegg for kupevarmer er montert - dog jeg kupevarmeren selv er ikke montert og følger heller ei med da jeg ikke har noen. Alt dette fungerer utmerket. Det bør og poengteres at motoren som står i så vidt jeg vet er en "ekte" turbomotor, dvs ikke den modifiserte STT-versjonen. Denne motoren skal visstnok ha litt mer kraft enn tilsvarende ettermodifiserte motorer a la STT. Interiøret er stort sett helt og pent, foruten litt slitasje på førersetet (se bildene). Bilen kommer med de orginale tåkelysene montert. Dekk er Cooper Discoverer M/S pigg og BF Goodrich All Terrain, begge på alufelger.

Bilen er ikke perfekt, som slike eldre G'er sjelden er. Problemene er dog så vidt jeg vet enkle og relativt sett billge å utbedre. For å punktvis gå gjennom det jeg vet om avvik på bilen:

1) Et problem er at det ene motorfestet bør byttes. Dette representerer en utgift på 2-3000kr så vidt jeg vet. Grunnet dette merker du en del vibrasjoner under bruk, men vel og merke hovedsakelig når motoren er kald. Dette er i stor grad noe som forsvinner så fort motoren blir skikkelig varm. Ved nytt motorfeste er det forventet - om ikke garantert - at dette gir seg.

2) Motoren er og litt ømfintlig for bruk når den er kald, men varmer seg raskt opp - spesielt ved bruk av webastoen. Dette er noe du kan merke det første minuttet eller så du kjører (kjører du på flat vei eller nedoverbakke merker du det i ti sekunder eller deromkring). Med dette menes det at motoren trenger litt tid for å få tilstrekkelig drakraft til å suse avgårde. Om dette skyldes at motoren eller turboen trenger litt tid på seg grunnet slitasje vet jeg ikke, men hvor dette som nevnt relativt raskt forsvinner ved bruk.

3) Det er noe rust under frontvinduene, og ørlitte granne kommende rust her og der, som bak (se bildene), men i forhold til de fleste G'er med denne alderen ser den meget pen ut. I de fleste tilfellene tror jeg ikke dette er noe som medfører noe arbeid med det første. Rammen er så vidt jeg vet i finfin form og ser for mitt utrente øye meget bra ut.

4) Av utgifter en bør kunne ha med i beregningen før EU-kontrollen, er at hjullagrene foran nok må strammes (dette ble gjort før forrige EU-kontroll), en motorrens foretaes samt oljebytte.

5) Når en likevel skal stramme hjullageret foran kan det være en ide og samtidig sjekke drivakslingen foran. Når en har firehjulsdriften engasjert og svinger fullt kommer det kneppelyder fra forhjulsdriften. Dette kommer ikke ved tohjulsdrift.

Bilen er veteran så omregistrering skal være gratis. Tilsvarende er årsavgiften for 2013 betalt og inkludert i prisen. Alle salg er endelige og jeg oppfordrer alle interessenter til å ta bilen i syne før et salg.

Prisen er i mindre grad åpen for vurdering ved særs raske avgjørelser. Bud eller henvendelser som oppfattes som useriøse vil ikke svares. Den vil under ingen omstendigheter selges for noe annet enn rundt prisantydning, så skambudene kan du sende til en av de mer slitne og rustbefengte G'ene som ruller rundt på norske veier. Bytte er ikke aktuelt. Jeg er på ingen som helst måte avhengig av å selge, så skambud vil enkelt og greit ikke besvares. Når det er sagt kan jeg gå i dialog om prisen ved genuin interesse og en rask avgjørelse. Bilen var også til salgs i høst, hvor jeg besluttet å ta vare på den en stund til. Dette fordi jeg ved nærmere ettersyn oppfattet bilen som i så godt stand at jeg ønsket å beholde den. Dette på tross av at flere stod parat til å kjøpe bilen. Nybilsyken/basillen har dog bitt meg igjen siden den gang, så nå skal den selges.

Spesifikasjoner

Omregistrering
Fritatt (avgifter)
Årsavgift
Les mer
Farge
Svart
Hjuldrift
Firehjulsdrift
Hjuldriftnavn
2H/4H/4L + diffsperrer
Sylindervolum
2,9 l
Antall seter
9
Karosseri
SUV/Offroad
Antall dører
5
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
BL92126

Utstyr

  • CD-veksler
  • Diff.sperre
  • Hengerfeste, fast krok
  • Lettmet. felg sommer
  • Lettmet. felg vinter
  • Motorvarmer
  • Radio/CD
  • Servostyring
  • Sommerhjul
  • Vinterhjul

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

9404 Harstad
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på BL92126

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 40886742
Sist endret 30. mai 2013 12:57

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.