SOLGT

Lotus Elise

S3 1.6

Modellår
2011
Kilometer
13 500 km
Girkasse
Manuell
Drivstoff
Bensin

Beskrivelse

Elise S3 1.6 2011 selges av tidligere Lotus-ansatt.

Standard utstyr inkluderer 2xairbag, elektriske vinduer, sentrallås, 4 høyttalere, alarm, ABS, TC, ESP og avtakbar soft top-kalesje. Lakkert i Storm-Titanium grå og utstyrt med alle tilgjengelige opsjoner (utstyr for EUR12.200):
- Metallic lakk
- Aircondition
- Hard top
- Touring pack: skinninteriør, ekstra lydisolering, kjørelys, Alpine CD/USB/iPod/radio, koppholder og cruise control
- Sport pack: Oppgraderte Bilstein dempere og Eiback fjærer, smidde lettvekts-felger og Exige-type sportsseter
- Black style pack: Sorte felger og sort diffusor
- Venture Shield: Lakkbeskyttelsesfilm montert av fabrikken på hele fronten, sidespeil, dørstokker og hjørner bak.

S3 utgaven av Elise er den største endringen på Elise siden S2 varianten ble introdusert i 2001. De mest synlige forandringene er et modernisert karosseri, med helt ny front, nye hovedlys med integrerte LED kjørelys/blinklys, og redesignet bakpart. Under skallet motoren er redusert i størrelse til en fantastisk turtallsvillig 1.6 liter Toyota 1ZR-FAE med Valvematic og Dual VVT-I som gir samme effekt som den tidligere 136hk 1.8 literen, men vesentlig lavere forbruk, støynivå og CO2 utslipp. Kombinert med en ny tettsteget 6-trinns girkasse gir motoren en fantastisk bra kjøreopplevelse, spesielt på veier hvor man aktivt kan kjøre på 2. og 3. gir, med et godt drag og flott snerr når turtallet passerer 4000. Samtidig gjør oppgraderinger i lyddemping og finish i interiøret kombinert med utvekslingen i 5. og 6. gir, at man kan cruise avslappet både på landevei og motorvei med forbruk på under 0,5L/mil, og et støynivå som tidligere har vært helt utenkelig i en Elise. Samtale med sidemann/kvinne samtidig som musikken spiller i bakgrunnen og man ikke behøver å heve stemmen nevneverdig, er nå fullt mulig selv i motorvei-hastighet. Slik kommer man seg både raskere, rimeligere og mer komfortabelt frem til de svingete veiene hvor man kan gire ned og bare nyte akselerasjonen, følsomheten i styringen, kraften i bremsene, balansen i chassis og presisjonen i dempingen som gjør Elise til den unike kjøreopplevelsen den er.

Nytt for 2011-modellen er også Lotus sitt ESP-system (Dynamic Performance Management), som er et omfattende elektronisk stabilitetssystem. I tillegg til de vanlige komponentene ABS og antispinn (TC), benyttes en kombinasjon av bremser, differensialbrems og gasspådrag til å maksimere tilgjengelig grep under både brems, sving og akselerasjon. Systemet kan selvfølgelig skrus av, men gir en økt grad av sikkerhet på glatte underlag, noe som ikke minst kan bidra til å forlenge sesongen her i Norge. Samtidig er det tunet slik at man selv på hard banekjøring nesten aldri vil merke at systemet faktisk jobber men nesten umerkelig bare bidrar til økt stabilitet og forutsigbarhet i alle situasjoner.

Bilen er hentet av meg direkte til Norge fra Lotus-fabrikken i fjor sommer, og har registreringsdato 01.07.2010 og gjenværende fabrikkgaranti frem til 01.07.2013. Den er imidlertid en 2011-modell som ble forhåndsregistrert av Lotus og først overlevert og tatt i bruk noen måneder senere på messer og forhandlerarrangement og hadde gått under 4000km når jeg fikk den. Før den ble satt i forseglet kontainer og sendt til Norge, gjennomførte Lotus en full lakk-inspeksjon og en 147-punkters teknisk sjekk. Hvis jeg ser veldig godt etter, har jeg vel nå klart å finne to små hakk fra steinsprut, men fremstår i det det store og hele som tilnærmet ny bil både innvendig og utvendig. Service og oppgradering til siste versjon av ECU ble gjennomført hos Wendels før ferieturen i fjor, og nytt oljeskift tas nå før bilen tas i bruk i år.

Dette er den tredje Lotusen jeg har eid (i tillegg til en 1990 Elan og 2004 Elise 111S), og som tidligere ansatt hos Lotus har jeg i tillegg kjørt de fleste andre varianter av Elise. Selv om effekten i forhold til 192hk utgaven, som det ligger en del av ute på FINN, gjør at både akselerasjon og toppfart er noe svakere, spesielt på baner med lange rettstrekker, opplever jeg at forskjellen på vanlig vei i praksis er lite merkbar. Den generelle følelsen av kvalitetsheving og kjørbarhet som denne nye generasjonen Elise har er imidlertid meget merkbar, og gjør at jeg personlig mener dette kanskje er den beste allround utgaven av Elise noensinne. Spesielt synes jeg at oppsett av felger/dekk og demping i Sport-pakken fungerer utrolig bra på norske veier. De fantastiske Exige sport-setene opplever jeg samtidig som veldig komfortable, og den økte graden av komfort i forhold til støydemping gjør den til en fantastisk bil til både korte og lange turer.

Har benyttet bilen som bruksbil i hele fjor sommer og høst, vært en tur på Vålerbanen med den, og i tillegg kjørt den på en fantastisk ferietur på 480 mil langs hele Norges kyst slik at kilometerstand per i dag er ca. 13.500. Bilen er nå akkurat kommet ut fra vinterlagring, og så snart veiene blir feid kommer jeg til å begynne å bruke bilen, så kilometerstanden kommer til å øke noe fremover.

Jeg har imidlertid dessverre måtte innse at jeg fremover kommer til å få behov både for å frigjøre litt kapital og ha en helårsbil med noe mer praktiske plassforhold. Priser på S3 utgaven i Norge er litt vanskelig å anslå nøyaktig ennå, da det foreløpig ikke er kommet så mange til landet. Med gjeldende valutakurs og tollsats kommer jeg i følge siste prisliste fra Lotus til at pris ved egenimport av en ny identisk utstyrt bil ferdig registrert i Norge ville vært rundt kr.475.000.- Samtidig finnes det veldig få biler til salgs med så høyt utstyrsnivå, men ganske mange biler med lavere utstyrsnivå og lavere kilometerstand(spesielt den strippede ClubRacer utgaven) til priser som man ved egenimport kan klare å få ferdig på veien i Norge til rundt kr.350.000.- Gitt at de fleste er avhengig av finansiering er imidlertid ikke egenimport alltid et alternativ og dermed må man ha hjelp av en forhandler til dette, og prisen spretter da fort opp i nærmere kr 400.000.- Tenker derfor at siden bilen allerede er ferdig importert, og dermed enkel å finansiere, og samtidig har maksimalt utstyrsnivå og over et års gjenværende fabrikkgaranti, vil en pris midt i mellom dette måtte være gunstig. Selger derfor for kr 375.000.- inkludert omregistrering. Kan eventuelt være interessert i å ta en mindre og relativt ny bil, f.eks Mini, 1-serie, Golf etc til maks kr.250.000.- i innbytte.

Er bare delvis tilgjengelig på telefon så foretrekker å kontaktes på e-post.

Spesifikasjoner

Omregistrering
9 128 kr (avgifter)
Pris eks omreg
365 872 kr
Årsavgift
Les mer
Farge
Grå
Fargebeskrivelse
Storm Titatium
Interiørfarge
Sort skinn
Hjuldrift
Bakhjulsdrift
Effekt
136 Hk
Sylindervolum
1,6 l
CO2-utslipp
149 g/km
Antall seter
2
Karosseri
Cabriolet
Antall dører
2
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
BS22384

Utstyr

  • ABS-bremser
  • Air Condition
  • Airbag foran
  • Alarm
  • Antiskrens
  • Antispinn
  • Cruisekontroll
  • Diff.sperre
  • Farget glass
  • Klimaanlegg
  • Lettmet. felg sommer
  • Metallic lakk
  • Radio/CD
  • Sentrallås
  • Skinninteriør
  • Sportsseter
  • Startsperre
  • Stålbjelker

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

0882 Oslo
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på BS22384

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 33731082
Sist endret 18. apr. 2012 18:18

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.