Volkswagen Caravelle
T3 Syncro 3,2 Oettinger WBX6
Beskrivelse
I am selling my / ich verkaufen meinen T3 Caravelle Syncro 3,2 Oettinger WBX6.
For info in english please call on cellphone + 47 900 31910.
Vurderer salg av min meget spesielle 1991 modell T3 Caravelle Syncro.
Den er originalt ombygget av Oettinger i Tyskland med den svært sjeldne 3,2 liters store 6 sylindrede vannboksermotoren som er basert på den mindre 2,1 liters store 4 sylindrede vannbokseren vi kjenner godt fra T3 Caravelle og transporter. Den har den umisskjennelig herlige motorlyden KUN 6 sylindrede boksermotorer har.
Dette er altså IKKE en Porsche motor men en storebror til 2,1 literen som står i T3 og deler således en rekke deler med sistnevnte.
Motoren har koden 6N, noe som betyr 140hk og 230Nm. Motoren i bilen er uten katalysator og har ca 150hk og ca 240Nm, noe som gir en betydelig større kraft enn den mindre 2,1 literen gir. Bare motoren kostet i 1991 ca kr. 200.000,- i Tyskland uten norske avgifter, i tillegg kom selve ombygging av bilen hos Oettinger.
Bilen er selvsagt godkjent hos både TÜV og Statens vegvesen med den store motoren og større dekk og felger. Alle papirer følger med i 2 store permer og bilen er SVÆRT godt dokumentert hele veien tilbake til den var ny og bare 14 dager gammel ble bygget om hos Oettinger.
Etter at jeg overtok bilen i 2003 har jeg brukt betydelige summer på å bygge den slik den fremstår pr. i dag. Totalt med bil er byggekostnaden kommet på rundt 250-260.000,- inklusive en total renovering av motor på ca. 85-90.000,-, gjort av Tor Øyvind Skinne hos Skinne Bros racing i Østfold. Motor har rullet feilfritt ca 55-60.000 km siden overhaling. Bilen har rullet ca 212.000km.
I tillegg til motor er det bl.a. montert ventilerte skivebremser fra Audi 200 Turbo, både foran og bak. Dette var fabrikknye deler hele veien rundt og kommer ikke fra hugge/delebil.
Bilen har som nevnt syncro, dvs. 4-hjuls drift samt diff-sperrer både foran og bak, noe som gir den meget god fremkommelighet både på og utenfor vei.
Girkassen har rullet ca 20.000 km siden full overhaling hos VW Mogen Auto på Rjukan og har 0,78 drev på 4 giret, noe som gjør bilen riktig langbent ved landeveiskjøring.
Videre er det også montert helt ny de-coupler/inn-ut-kobling av 4 hjulstrekken, noe som betyr at man sparer unødig drivstoff, drivverk og dekkslitasje.
Følgende øvrige deler og utstyr er på og følger med bilen:
- Nytt Eberspächer varmeapparat på 5kW. Styringspanel montert i dashbord hvor panelets
ramme også er lakkert i dashbordets farge.
- Takrails fra Passat, pulverlakkert sorte.
- Større luftinntak for motor, på D-stolper
- Originale hjulbuer fra T3 Tristar. Kostet nye ca 10.000,- for settet.
- Originalt Oettinger stylingsett, både front, bak og sider, kjøpt nytt fra Oettinger i Tyskland.
- Sør afrika grill.
- Hvite blinklys foran.
- Hvite baklykter.
- Webasto elektrisk soltak.
- Skyvevinduer, begge sider på midtpartiet.
- Elektriske vinduer.
- Elektriske speil.
- DEFA, forsikrings godkjent bilalarm.
- Originalt Oettinger sportsratt.
- Frontstoler fra Recaro, med varmeelementer.
- Ekstra VDO-instrumenter for oljetemp, oljetrykk og ekstra vanntemp, montert i eget
instrumenthus på dashbordet som er lakkert i dashbordets farge.
- DVD-spiller med ekstern skjerm.
- Brakett som korter inn vandringen på girstang. Gjør giring mer behagelig.
- Pedalsett fra Sparco.
- Originale VW-Jail-bars innvendig på bakluke.
- Øvre del av innredning er fra T3 Caravelle Carat.
- Nedre del av innredning er fra T3 Multivan. Med bakovervendte stoler til å ta ut, bord i
sidepanel til å vippe opp samt bakseterad som også er rock and roll seng.
- Ekstra lyddemping hele veien i gulv, original VW.
- Monroe gassdempere hele veien rundt. Rullet ca 25.000 km.
- Tilhengefeste lakkert i stylingens farge.
- 17 Tyske kvalitetsfelger i Porsche-cup look med strøkne 225 piggfrie vinterdekk
- 17 Tyske kvalitetsfelger med strøkne 235 sommerdekk.
+ + en rekke andre saker som blir for mye å skrive om her.
Bildene avviker noe fra slik bilen er idag. Følgende er endret pr. idag:
- ikke tåkelys
- ikke grillspoiler
- ikke caratrammer på baklys
- nedre grill byttet til utgaven fra Sør afrika modellen.
Prisen for denne unike bilen er vesentlig rimeligere enn om man skal ta inn en slik bil fra utlandet. Dette HVIS man i det hele tatt er så heldig og klarer å få tak i en slik unik bil.
Dette er allerede en sjelden samlerbil i bl.a. Tyskland, Canada og USA. Har sett priser i USA på spesielle T3 som er SVÆRT mye høyere enn i Europa, helt opp til 90.000 dollar.
I Norge, er det etter det jeg har brakt i erfaring, KUN denne bilen som står på norske skilter.
Kan vurdere innbytte i Porsche 911 eller Audi TT.
Ring gjerne på 900 31910 for en hyggelig entusiast prat eller send noen ord på e-post
oettingersyncro@c2i.net
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 1 585 kr (avgifter)
- Pris eks omreg
- 150 000 kr
- Årsavgift
- Les mer
- Farge
- Sølv
- Fargebeskrivelse
- Champagne metallic
- Interiørfarge
- Grå+mønstret
- Hjuldrift
- Firehjulsdrift
- Effekt
- 150 Hk
- Sylindervolum
- 3,2 l
- Antall seter
- 7
- Karosseri
- Kasse
- Antall dører
- 4
- Antall eiere
- 4
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
Utstyr
- DVD
- Diff.sperre
- El.vinduer
- Elektriske speil
- Farget glass
- Helårsdekk
- Hengerfeste, fast krok
- Lasteholdere/skistativ
- Lettmet. felg sommer
- Lettmet. felg vinter
- Metallic lakk
- Motorvarmer
- Oppvarmede seter
- Radio/CD
- Servostyring
- Sommerhjul
- Sportsseter
- Startsperre
- Stålbjelker
- TV-skjerm i baksetet
- Takluke
- Takrails
- Vinterhjul
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.