SOLGT

Maserati

Merak SS

Modellår
1977
Kilometer
82 000 km
Girkasse
Manuell
Drivstoff
Bensin

Beskrivelse

OBS.
Legg merke til at fargen ser orange ut på bildene. Fargen er Kobber og er mye mer "levende" i virkeligheten.


Norges eneste registrerte Maserati Merak SS (Europa-utgave) vurderes solgt til fordel for innkjøp av artsfrende.

Maserati Merak SS har 220 hk mot 190 hk i den "normale" Merak 3000. Motoren er en midtstilt 3,0 V6 i 90 grader, noe som gir et fantastisk lydbilde.
Merak SS veier også mellom 150-190 kg mindre enn søsteren (de lærde strides om den eksakte vektforskjellen).
Bilen gjør 0-100 på ca 7 sekunder, og har en beskrevet toppfart på ca 250 km/h. Som veteranbil er vel ikke dette det viktigste, men det er hyggelige prestanda på denne, selv om det ikke er noen racerbil.
Balansen og vektfordelingen er helt herlig.

Den aktuelle bilen ble levert ut i Emiratene i 1977. Originalfargen var Oro Longchamps (gull metalic), med beige skinnseter og grønne tepper.
I 1985 ble den eksportert til Østerrike, hvor den fikk en "80ies make-over". Brede dekk ble montert, og den ble omlakkert i candy red.
I 2005 ble bilen importert til Norge, hvor den ble satt i en garasje i påvente av 30-års regelen. Dessverre døde eieren i 2006.
Jeg kjøpte bilen som et rullende prosjekt i 2007.Bilen var da gått ca 69000 km.

Siden den gang har bilen rullet ca 13000 km.Tre ganger er den blitt kjørt til Copenhagen Historic Grand prix uten problemer, og i fjor var den med Norsk Granturismo Union på tur i Geiranger og Sogn. Helt problemfritt.
Det er blitt investert en hel del i bilen i form av slitedeler, preventivt og kosmetisk
arbeide.


2008:
- Nytt gelébatteri med høy startstrøm
- Montert hovedstrømsbryter
- Byttet luftfilter
- Byttet gulvet i bagasjerommet (fuktighet var kommet inn, ingen drenering)
- Nye teppematter i riktig farge (grønne med beige piping/logo)
- Byttet startmotor (ny kjøpt fra Citroën SM Klubben)
- Byttet "påfyllingsmodul" for LHM-tank

2009:
- Byttet ut og oversett nesten hele det elektriske anlegget
- Lagt opp nye jordingspunkter
- Kjøpt tidsriktige skilt
- Byttet alle foringer og bærekuler i understell (nyere type poly-foringer)
- Byttet bensinfiltre
- Byttet bensinslanger
- Byttet gir/diff olje
- Byttet bremseakkumulatorer (grønne kuler)
- Byttet tennplugger
- Byttet tennpluggkabler
- Byttet fordelerlokk og rotor

2010:
- Byttet LHM-oljen
- Byttet kjølevæske
- Byttet dekk. Helt ferske tidsriktige Michelin XWX påmontert originale 15" Campognolo magnesiumfelger (foran: 205/70 , bak: 225/70)
- Firehjulskontroll

2011:
- Restaurert karrosseriet (fjernet antenner, tatt det som var av overflaterust (tre punkt), slipt ned (over 100 timer), grunnet og innkapslet med epoxy,
- Hellakkering i original, tidsriktig farge; Rame Metalizato (Kobber Metalic). Fantastisk farge (ser litt orange ut på bilder, men den "lever" i dagslys!)
- Nye foringer i giroverføringer
- Nye (brukte) griller til panser
- Nye (brukte) C-stolper (armer) fra taket.
- Nye emblem
- Ny clutch master cylinder
- Nye høyttalere (skjult hvor de originale satt)
- Alt av listverk til dører/panser/bagasjerom nytt
- Hele interiøret sendt til Multibil for restaurering og respray (ser nytt ut)
- Alle skruer erstattet med nye under montering
- Begge hydrauliske lyktehevere foran byttet
- Nytt opplegg for overtrykksvann fra radiator og bak til tank
- Ny bensinpumpe
- Ny termostat
- Ny temperaturføler for radiatorvifter
- Alt elektrisk ved montering av lamper osv er byttet
- NOS Vitaloni Californian speil montert
- Pluss en hel masse jeg allerede har glemt av små detaljer!

2012:
- Nytt skreddersydd, pustende innendørstrekk. Mørkeblått med piping i gull, stor brodert Maserati-logo på panseret.
- Dashbord-bryter til hydraulisk signal for heving/senking av frontlykter overhalt av Bill McGrath.

Oljeskift med filter er gjort hvert år. Mao i overkant av 3000 km pr oljeskift.
Det aller meste av deler er hentet fra MIE i Usa, eller Bill McGrath i UK.

Det meste av arbeidet kan dokumenteres med bilder.

Bilen fremstår i dag som svært pen. Det er tatt hensyn til originalitet under alt arbeidet som er utført.

Negative sider; Bilen har air condition, men kompressoren er død. Det finnes byttepumper av mer moderne type som ikke sliter på kamkjedene i samme grad som den originale.
Undersiden er dekket av flate plater, og det er rust noen få steder i denne, der understellsmassen er slitt bort. Ingen vanskelig jobb å gjøre noe med.


Bilen er LMK-forsikret (kr 890 pr år, full kasko), og nyter godt av å være veteran mtp veiavgift.
Den lagres i tempererte lokaler med optimal utlufting (deler av lokalet benyttes til å lagre polarskatter for Fram-museet).
Den ble EU-godkjent uten feil eller mangler i oktober 2011, og er godkjent ut september 2013.

Selges av formann i Norsk Maserati Klubb.

Spesifikasjoner

Omregistrering
Fritatt (avgifter)
Årsavgift
Les mer
Farge
Bronse
Fargebeskrivelse
Kobber metalic
Interiørfarge
Beige skinn
Hjuldrift
Bakhjulsdrift
Effekt
220 Hk
Sylindervolum
3 l
Antall seter
4
Karosseri
Coupe
Antall dører
2
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
BR53229

Utstyr

  • Air Condition
  • Diff.sperre
  • El.vinduer
  • Lettmet. felg sommer
  • Metallic lakk
  • Midtarmlene
  • Radio/CD
  • Skinninteriør
  • Sommerhjul
  • Sportsseter

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

1410 Kolbotn Logg inn Logg inn for å se hele adressen
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på BR53229

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 31849306
Sist endret 24. apr. 2012 15:48

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.