Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde Galleribilde
SOLGT

Renault 19

Øystein Sunde-typen av kabriolet,

Modellår
1992
Kilometer
224 049 km
Girkasse
Manuell
Drivstoff
Bensin

Beskrivelse

Ny pris - snart blir det vel "Gis bort"... Nei, forresten. Da leker jeg meg heller litt med traktoren!

Hvorfor Øystein Sunde? Jo,"en gammal Renault som ikke har skrangla fra seg ennå" (gjengitt uten tillatelse fra opphavsmannen, men med håp om tilgivelse). Selges med så å si komplett delebil.

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler" er et sitat som jeg aldri husker hvor stammer fra. Det kan være "Top Gear" eller fra en viss, langt framskreden autofil med lite hår og nesten sykelig godt humør. Jeg har levd etter det siden jeg kjøpte min første sportsbil for 30 år siden (en svært lite kjedelig Datsun 260Z), og i mange år har jeg kjørt morsomme biler, men innimellom må man innrømme at man ikke har nok tid til å kjøre morsomme biler.

Derfor selger jeg nå kabriolet og delebil som byggesett til én fungerende bil etter utallige timer med slit, banning og svette. Hovedsakelig fordi jeg ikke visste nok om franske biler... Etter å ha brukt opp to hjullager og like mange drivaksler på høyre side i løpet av to år, fant jeg ut at årsaken var at spiralfjærene var knekt, så drivakselen slo nedi lenkearmen (tror jeg den heter...). Så jeg fikk tak i en delebil med samme mekanikken, kjørte den fra Stange på Hedemark til Risør og byttet over fjærbeina og hjulspindlene. Dermed hadde jeg en bil som fungerte...trodde jeg. En uke senere (ja, virkelig en uke senere!) ringte kona og sa at den ikke ville starte. Starteren snurret bare. Så jeg byttet starter. Og den snurret også. Jeg bestilte ny starter og monterte den. Den surret også bare. Til slutt ble konklusjonen at startkransen trolig har løsnet fra svinghjulet, så den slurer istedenfor å dra motoren rundt og starte bilen. Ettersom jeg verken har tid, kunnskaper eller tålmodighet til å ta ut girkassa på begge bilene og flytte over svinghjulet (som jeg tror passer) fra delebilen, ga jeg offisielt opp! Finito! Slutt! Punktum, finale! Jeg valgte å gå til motsatt ytterlighet og har nå kjøpt den kjedeligste bilen jeg fant, en Skoda stasjonsvogn. Og herregud, så kjedelig den er! Lyd, kjøregenskaper og design... Faren for at jeg skal sovne bak rattet, er mangedoblet. Men jeg får heller finne på morsomme biler igjen om noen år.

Problemene med Renaulten er ut over det nevnte som trolig skyldes startkransen (en startkrans som nå er så pass løs at det kommer en svak, skjærende lyd fra bilen hvis man starter den) at det bobler noe her og der i lakken, så den er ikke rustfri, men rusten følger fritt med på kjøpet. Det er noen bulker her og der, og en eller annen tidligere luring har lakkert bagasjelokket uten å bruke klarlakk, så det er ganske matt. Det drypper litt olje fra der venstre drivaksel går inn i girkassa, men det har ikke så mye å si fordi den uansett må tas av for å få ut girkassa, og det følger med en annen drivaksel med en pakning som ikke lekker olje. Det er kast i en av de to ett år gamle bremseskivene, men Biltema har sånt billig. Å ja, og i likhet med andre franske biler, er det elektriske anlegget konstruert av en sjimpanse på crack (selv om jeg faktisk aldri har hatt noen problemer med det), og forstillingen er sannsynligvis bygd av sølvpapir, teip og ståltråd. Eller tanntråd. Og den har jeg som nevnt hatt nok problemer med! Men det er vel en del av den mye omtalte franske sjarmen. Franskmennene burde egentlig holdt seg til å produsere ting de kan, som gamle sjarmører, vin og sære filmer i svart-hvitt.

Er det ikke noe bra med bilen? Vel, jo. Faktisk. Den fikk ny kløtsj for noen måneder siden, den har ikke helt utslitte sommerhjul på fine felger, og den har forholdsvis nye Hakka 7 piggdekk. I tillegg har den i følge de som har greie på det, lite rust på bærende deler. Trolig fordi den gikk sine første 15 år i Spania, og så ble kjørt hjem til Norge av pensjonistparet som først hadde den. Derfor er den heller ikke i Norske delesystemer, som Meca og Mekonomen. I Norge gikk den sin første vinter først etter at vi kjøpte den. Bilen er i tillegg både livlige og behagelige kjøreegenskaper, har sjarmerende og morsomt design med Jaguar-lignende forhøyninger bak baksetet, den er sjelden (trolig maks 2-3 stykker i Norge), og det er deilig å kjenne vinden ruske i håret på en varm sommerdag (selv om selgeren i likhet med den tidligere nevnte og noe bedre kjente, autofile personen riktignok må brette ned buksa for å merke noe til det). Det sitter et helt brukbart høyttalersett foran i bilen (det ble for mye pes å skru det ut, men DAB-spilleren og JL Audio-subben ble med til Skodaen, for å gi et lite om at jeg skal holde meg våken bak rattet), og det originale anlegget med kassettspiller, antatt verdi ca. 3 kroner og 50 øre, følger med. Jeg kan også godt legge ved en Clarion-spiller med cd-spiller som muligens kan være verd en hel tier. Det er en forholdsvis ny dynamo på kabrioleten, og delebilen har nesten halvfull bensintank (ekte bollebensin fra Bolleland/Espa Servicesenter), ny frontrute og ganske nye lykter. I tillegg er kalesjen tett i regnvær hvis man bare er nøye med å sette den riktig på, og bilen er (utrolig og forbausende nok) en meget kapabel vinterbil som kommer seg svært godt fram og absolutt ikke er kaldere enn tilsvarende bil med metalltak. Å ja, også er det altså en ekte kabriolet, for de skal jo så klart ha kalesje, og ikke en blikkplate som forsvinner inn i bilen ved et trykk på en knapp! Da er det bare en kupé med stort soltak. Bilen er dessuten pent kjørt av tidligere nevnte pensjonistpar, som kjøpte den ny, og senere av min kone. Ingen herjekjøring her. Å ja, klokka går nokså riktig. Alt i alt vil nok en litt tålmodig kyndig person få en morsom, stilig og unik bil ut av dette todelte byggesettet. Men ettersom jeg verken er det minste tålmodig og kyndig, blir det ikke meg!

Delebilen er en 1993-modell som ble avskiltet pga. manglende EU-kontroll mens eieren var inne i en butikk, og det er antakeligvis derfor den har en bakdør på førersiden som ser brent ut. Et klart bevis på at selv sindige hedmarkinger kan nok banne så det lukter svidd. Den har en 1.4i-motor, men det kan se ut som om girkassen er lik. Drivaksler, hjulspindler og fjærbein passet iallfall utmerket. Den har også skivebremser bak, det er godt mulig at det kan flyttes over. Men det er neppe noe spesielt poeng, annet enn at det kanskje ser bedre ut med åpne felger.

Jeg gir selvsagt full bruktbilgaranti i den forstand at jeg kan garantere fullt ut at begge bilene er brukt!

Første bud over 20 000 får med seg to biler, en ekstra startmotor og ellers alt som måtte befinne seg i bilene av mynter og Cola-bokser. Jeg anser 20 000 kroner og en glassflaske Coca-Cola som et bud over 20 000! Ellers er det høystbydende til jeg ikke gidder å vente lenger. Skambud er ikke interessant, da vil jeg heller ta vrakpanten for dem og more meg med å knuse en nesten brukbar bil selv med slegge og vinkelsliper! Det er tross alt 3000 i vrakpant der... Bytte i annen bil er ikke interessant, men en kul firehjuling kan vi diskutere.

Annonseselgere som ikke ønsker å by på bilen, bør være fullt forberedt på at de ikke får solgt noe, men til gjengjeld risikerer de å bli utsatt for en overhøvling som ville fått en beskjemmet Oluf til å melde seg på grunnkurs i banning! Diverse navn på en hingsts organer kan inngå, som en hyllest til nevnte Oluf.

Spesifikasjoner

Omregistrering
1 585 kr (avgifter)
Pris eks omreg
10 000 kr
Årsavgift
Les mer
Farge
Rød
Fargebeskrivelse
Vinrød
Interiørfarge
Brun
Hjuldrift
Forhjulsdrift
Effekt
94 Hk
Sylindervolum
1,8 l
Antall seter
4
Karosseri
Cabriolet
Antall dører
2
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
LJ11470

Utstyr

  • El.vinduer
  • Elektriske speil
  • Lettmet. felg sommer
  • Radio/CD
  • Sentrallås
  • Servostyring
  • Sommerhjul
  • Vinterhjul

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

4994 Akland Logg inn Logg inn for å se hele adressen
Kart
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på LJ11470

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 30314221
Sist endret 25. nov. 2012 12:21

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.