Utløpt

Saab

SAAB 9-2x Aero Wrx Evo Sti RS

Modellår
2005
Kilometer
65 000 km
Girkasse
Manuell
Drivstoff
Bensin

Beskrivelse

UNIK MULIGHET
Eneste Saab 9-2x Aero i Norge, registrert på norske skilter!
Hvis du syns at den likner på en Impreza WRX så har du rett.
Bilen er et samarbeid mellom Saab (GM) og Fuji Heavy Industries (FHI).

Hvorfor dette samarbeidet?
Saab trengte en 4x4 modell i premium-compact segmentet til sine kunder i Nord Amerika. Saab fant ut at Subaru Impreza var et godt utgangspunkt og valget falt lett da GM eide 20% av Fuji Heavy Industries (FHI).
Saab og Subaru hadde og mye felles. Begge var kjent i hele verden for sine bragder i rally og både Saab og Subaru anses være i verdensklasse når det handler om turbo motorer.
Saab og Subaru har og røttene fra flyindustrien så fellesskapet er stort.
Saab 9-2x ble laget i perioden 2005-2006. Den kom i 2005 i 2 utgaver, 9-2x Linaer og 9-2x Aero. Linaer hadde Subaru 2,5 L 165hk motor, samme som i Legacy 2,5 i Norge, med 5 trinn manuell girkasse eller 4 trinn automat. Aero hadde Subaru 2,0 L turbo 227hk, samme som i Impreza WRX, med 5 trinn girkasse eller 4 trinn automat. 9-2x Aero modellen har viscous diffsperre i bakakseln og 4x4 systemet har en fordeling på 45% foran/55% bak. Det ble produsert ca 10000 eksemplarer av 9-2x fordelt på ca 2300 Aero og ca 7700 Linaer.
Alle ble levert til kunder i Nord Amerika. De få som finnes i andre land er importert i etterhand/bruktimportert.

Hva er forskjellen på en Saab 9-2x Aero og en Impreza WRX?
Ved første øyekast ser de rimelig like ut, men det er mange forandringer fra en WRX. Noe ser man med øyet og andre forandringer ligger under skalet.

Kosmetiske forandringene:
Ny frontfanger, ny grill, nye frontlamper, nye forskjermer, nytt panser med forandret scoop. Videre er plasten på kanalene modifisert, ny og lavere bakfanger med fjernet plass for registreringsskilt, bakluken har integrert takspoiler, det store (stygge)håndtaket fra WRX på bakluken ble erstattet med et ikke synlig over registreringsskiltet. Takrailsen blev fjernet for en lavere sidelinje.
Baklysene har ny design.
Konstruksjonen bak forandringene er lik så delene fra en 9-2x passer en WRX bolt-on og omvendt.
Mange med meg mener at forandringene gjorde at Saab 9-2x Aero fikk en mer stilren og eksklusiv design enn Impreza noe som også Saabs design avdelning hadde som mål.

Interiør forandringer:
Bilen har sete fra Impreza 2.0 R. Hele interiøret inkludert dørpaneler er trukket i mørke grått og beige Saab skinn, noe som høyer luksusfølelsen betraktelig fra en Impreza WRX. 9-2x har integrert 6 cd veksler i dashbordet og elektronisk klima. Rattet fra Momo i skinn har 3 eiker med Saab logo i senter. Koppholderen i dashbordet er fjernet og erstattet med 2 i midtkonsollen.
Saabs tekniker ønsket lavere støy i kupeen for å høye premium følelsen.
For å klare dette fikk torpedo veggen og bagasjerommet fikk økt støydemping.
Db på tomgang blev senket fra 51 db i WRX til 42 db i 9-2x.

Tekniske forandringer:
Hele hjulopphenget er forfinet av Saabs ingensiører. Saab utviklet nye
mc-person ben som ble så velykket at Subaru har tatt dem i bruk på WRX modellen fra 2006. Hjulopphenget fikk nye stivere væskefylde foringer.
For at få en enda mer direkte følelse med veibanen brukte Saab tannstangen fra WRX STI som har en lavere utveksling.
Videre ble tannstanginnfestningen oppstivet.
De forandret styrgeometrien med en toe-in på 1.4mm.
Teknikerne forfinet også giroverføringen så den litt”slarkete” følelsen fra WRX er borte.
Dette har i tillegg til økt veifølelse i bilen, medført økt veigrep fra WRX 0,82g til 9-2x 0,86g.
Det fine med Saab 9-2x Aero er en WRX med forfinet teknikk så den oppfører seg enda bedre på veien, har enda bedre kjøregenskaper, lavere støy, noe som fører til en enda bedre totalopplevelse for bilens fører.

Jeg har modifisert bilen litt ekstra under min tid som eier.
Kvalitets felger fra Compomotive 7,5x18 med 225/40/18 spesiallagde for WRX/Saab 9-2x Aero da felgene på Subaru WRX/Saab 9-2x har en relativt uvanlig offset kombinert med boltsirkel. Felgene passer designen og de ser nesten ut til å være original. Fikk en option med 18” når bilen var ny.
Komplett EBC bremse oppsett med greenstuff klosser for mindre bremsestøv.
Jeg skiftet bremsene grunnet rust på skiver bak. Tidligere bruker av bilen var en dame på +50år.
Når jeg skiftet skiver og klosser fikk jeg sandblåst og lakkert bremse kalipperne i special farge og skiftet ut bremseslangene til rustfrie Goodrich.
APS resirkuler/åpen turbotrykk ventil.
K-Sport fullt justerbart coilover kit, for at få perfekt høyde i forhold til hjul. Bilen er et par centimeter lavere enn originalt.
Etter skiftet har bilen mistet en del fjæringskomfort men er enda mer direkte - smak og behag.
Prodrive eksos anlegg i polert rustfritt fra katalysatoren og bak.
Resultatet ble perfekt. Hærlig motorlyd, men allikevel beholdt komforen i kupeen.
Sunguard solfilm på 7 vindu.
Alle original deler finnes selfølgelig.

Jeg har eid/kjørt mange trivelige biler, Focus RS, Focus ST, WRX, WRX STI, Ferrari, Jaguar, BMW M5 med flere men det er ingen som har vært i nærheten av å fange så mange blikk som denne bilen. Hvor jeg enn stopper så kommer det frem nysjerrige som har spørsmål. Mange har aldri hørt om bilen, men de som har det har naturlig nok ikke sett noen.
I Norge finnes min og en 9-2x Linaer(står og tilsalgs). Begge er tatt inn av samme mann fra USA til Norge i 2006. Min bil har kun hatt 2 eiere, jeg er andre eier. Bilen har full historikk. Jeg har alt fra kjøpekontrakt i USA, original kjennemerke fra Tennesse i USA, alle merkelapper som satt i bilen fra fabrikk, alle nybil brosjyrer, kvitteringer i USA-Norge, tollpapirer med mer, lagret i en egen perm som følger bilen.
Finnes i følge svenska bilregistret kun 4 biler i Sverige.

Denne bilen har garantert ingen av dine venner eller naboer, og jeg har aldri vært borte i en bil som gir så mye av alt for hver krone.
Fantastisk bil sommer og vinter.
I forhold til en Impreza WRX sedan er det bra med bagasjeplass (790L med baksete oppe og 1744L med baksete nede). Saab 9-2x fungerer meget godt som familiebil. Vi er en familie på 5 og det er kun på bilferien i sommer, 3 uker i Danmark og Sverige, vi har trengt takboks for at få med det vi trenger. Saab 9-2x er en meget allsidig bil. En trivelig bil trenger ikke å miste det funksjonelle. Service kan alle Subaru forhandlere/verksteder ta da alle deler er samme som WRX. I sommer har bilen fått skiftet ALT av væsker, kjølevann, bremseolje, servo olje, motorolje, girolje, diff olje. Videre har jeg skiftet luft, oljefilter og bensinfilter.
Ny frontrute i september 2010.

Bilen er pen og velholdt.

En unik mulighet til å bli eier av denne Saaburun som mange sier:-)
Hadde vært morsomt å høre reaksjonene hvis man kom til en Saab eller Subaru utstilling/trackday.

Dette er bilen for deg som liker å eie en unik, stilig og morsom bil som alle snur seg etter!

Pris 310000.- pluss reg. ( bud over 300000.- vurderes )
Selges da jeg skal kjøpe en Lotus og kona nekter hvis jeg ikke selger en bil først..
Grunnet dette er innbytte i Lotus Elise/Super7 aktuellt.
Har du noen annen bil i inbytte så kan du bare ta kontakt så får vi se hva vi får til.
Har valgt og bruke bilder tatt når bilen har sommerhjul ( ikke like pen med 16" vinterhjul ;-)

Har du/dere spørsmål så kontakt meg på mail, sms eller ring 41364079.
Jeg bor like ved Gardermoen flyplass, kan hente hvis ønskelig.

Ha en trivelig dag.

Jesper Mårtensson

Spesifikasjoner

Omregistrering
6 628 kr (avgifter)
Pris eks omreg
310 000 kr
Årsavgift
Les mer
Farge
Grå
Fargebeskrivelse
Metallic
Interiørfarge
Mørkgrå/Beige skinn
Hjuldrift
Firehjulsdrift
Hjuldriftnavn
Symetrisk
Effekt
227 Hk
Sylindervolum
2 l
Antall seter
5
Karosseri
Kombi 5-dørs
Antall dører
5
Antall eiere
2
Bilen står i
Norge
Salgsform
Bruktbil til salgs
Avgiftsklasse
Personbil
Reg.nr.
PP60993

Utstyr

  • ABS-bremser
  • Airbag foran
  • Alarm
  • Bagasjeromstrekk
  • Cruisekontroll
  • El.vinduer
  • Elektriske speil
  • Farget glass
  • Hengerfeste, avtagbart/svingbart
  • Klimaanlegg
  • Lasteholdere/skistativ
  • Lettmet. felg sommer
  • Lettmet. felg vinter
  • Metallic lakk
  • Midtarmlene
  • Oppvarmede seter
  • Radio/CD
  • Servostyring
  • Sideairbager
  • Skinninteriør
  • Sportsseter
  • Startsperre
  • Stålbjelker
  • Xenonlys

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

2080 Eidsvoll
Du må være logget inn for å se profilen

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontroll

Sjekk heftelser på PP60993

Få tilbud på lån for denne bilen

Annonseinformasjon

FINN-kode 21683833
Sist endret 8. des. 2010 18:37

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.