32 fots Langturbåt i stål. 120 000kr
- Båten står i
- Utlandet
- Tilstand
- Brukt
- Type
- Seilbåt/Motorseiler
- Merke
- Andre
- Årsmodell
- 1962
- Lengde i cm
- 985 cm
- Lengde i fot
- 32 fot
- Bredde
- 285 cm
- Dybde
- 150 cm
- Motor Inkl.
- Ja
- Motorfabrikant
- Volvo Penta
- Motortype
- Innenbords
- Motorstr.
- 28 hk
- Maks fart
- 7 knop
- Drivstoff
- Diesel
- Vekt
- 8 000 kg
- Reg.nummer
- AMB 684
- Materiale
- Annet
- Farge
- Sort
- Sitteplasser
- 5
- Soveplasser
- 5
Beskrivelse
Båten seiles mot Norge fra midten av april. Båten er ikke til salgs før den er tilbake i Europa (hvis ingen kommer opp med et uimotståelig tilbud). Momo er tilsalgs så snart den når Europeiske farvann helt til den er seilt til Norge. Prisen øker mot Norge. Prisen i Europa er 120 000 Kr.Momo er en stålbåt bygget av det Hollandske verft “kuijper nv”, i Schoorldam i 1962. Båten er norskregistrert. Motoren er fra 1991, men ble satt inn i 2004, og vi har hatt få problemer med den. Momo har klassisk langkjøl med tilsvarende seileegenskaper. Hun har ført oss trygt over to verdenshav. Båten er svært stabil i hard vind, men kan fint seiles i lettere vind. En dobbel køye i piggen, en køye i salongen og to køyer bak sentercockpiten med egen inngang. Båten er rustet opp til langtur. Vi er villige til å diskutere prisen.
Vi har vært over to år på langtur, fra Hellas via Gambia til Karibien. Med fem mann i liten båt, føler vi oss ferdige med seiling for en stund. Båten befinner seg nå på Den Dominikanske republikk. Vi og den forrige eieren har en filosofi på at det simple og mekaniske er det tryggeste. Det er derfor ikke mange elektriske luksusløsninger om bord. Tatt den høye alderen i betraktning er båten i god stand. Vi har de siste to årene hatt tre større arbeids perioder på til sammen 6 måneder, hvor vi gjorde det meste selv, men hadde også profesjonell assistanse. Noen av forbedringene vi har gjort, er:
Skrog i Corten stål: Fjernet all maling og rust inn til stålet under vannlinjen på utsiden. Byttet 12 større og mindre stålplater under vannlinjen og byttet tre plater over vannlinjen. Fylt gamle små skader og innhogg på skrog med to-komponent epoxy glassfiber filler. Behandlet stålet med fem lag beskyttelse, før bunnstoff.
Innvendig fjernet all maling inn til stålet i motor-rommet. Deler av salongen og akter lugaren har blitt ribbet for maling og rust. Alt ble rustbehandlet og malt.
Mast i Oregon Pine: Reparert tre-masten hos en profesjonell båtbygger. Den er nå i god stand. Byttet ledninger i masten. Sveiset og forsterket maste-hodet. Byttet navigasjons-lyset til led-lys. Montert dekkslys. Oljebehandlet den regelmessig.
Rigg: Byttet alle wirene. Gått over alle strekkfisker og byttet ut noen. Byttet og gått over vinsjer og tauverk som trengte oppmerksomhet.
Ror: Gått over roret i alle ledd. Byttet rorkulten flere ganger på grunn av rustskader og feilmontering, men nå er det kommet en god og permanent løsning.
Dekk: Byttet to rekkestøtter. Laget ny og sterkere rekke. Rustbehandlet jevnlig. Reparert to tre-luker. Fått sveiset et stativ for redningsflåten. Tettet to vinduer.
Motor: Fulgt produsentens anbefalinger om vedlikehold. Byttet startmotoren.
Elektriske anlegg: Byttet forbruks-batteri. Byttet noen ledninger og sikringer, men ellers ikke stort. Det er et gammelt system, men det fungerer fint.
Diverse: Fjernet toalettet for å få bedre plass innvendig. Det var ved toalettet de største rustskadene var, så vi tenkte det er best med så få skroggjennomføringer som mulig. Tok derfor også ut loggen og sveiset igjen. Vi har ikke toalettet, men loggen er fullt mulig å montere igjen.
Skader/mangler: Båtens vind-ror trenger en vekt for å virke optimalt. Propell akslingen burde byttes iløpet av noen år om man ønsker å kjøre mye motor. Her er det litt slark. Flere steder langs rekkekanten i baugen (spesielt ved pulpitten) bør det byttes ut gammelt rustent stål med nytt stål. Jolla er i dårlig stand og bør byttes. Trenger nytt system for gassflaskene og gassslangen hvis vedovnen skal brukes. Nå går slangen gjennom pipa og vedovnen er koblet fra.
Båten selges som den er.
Utstyr
Stor kartskuff med mange papirkart(Ny 1960-2011)
Storseil 21m2 med to rev(Ny 2011)
Genoa 29m2 gammel, men grei stand må lappes innimellom
Fock 16m2 en gammel og en ny(2011) ubrukt
Tryseil 7,8 m2 gammel god stand. Lite brukt.
Stormfock 8m2 gammel god stand. Lite brukt.
Garmin kartplotter(Ny 2008)
Gps Garmin 128(Ny 2002)
Hand held Gps Garmin
Radar JRC 1000 mkll(Ny 2005)
Eccosounder NASA (Ny skjerm 2005, sounder 2011)
VHF MT-500 med antenne i mastetopp(Ny 2010)
Hand held VHF Navi-01(Ny 2002)
GME Epirb
Windgenerator aero-4-gen
Gassbluss med to brennere(Ny 2011)
Startbatteri
180Ah forbruks-batteri(Ny 2010)
Vedovn
Windpilot Pacific(Ny 2002)
Sjøanker(Ny 2011)
Moring: Cor anker 16kg, Buegel anker10kg, ankervekt ca.12 kg, 60Meter med 8mm kjetting(Ny 2011), 50 Meter 19mm polyester-tau
Lofrans manuel ankervinsj(Ny 2004)
Påhengsmotor Tohatsu 3,5(Ny 2004)
Panasonic CD (Ny 2012) 200W Sony høytalere
220v inverter(Ny 2002)
Sprayhood
Cockpit presenning(Ny 2005)
To lensepumper, en manuell og en elektrisk(Ny 2011)
Godt utvalg av fortøyning og tau.
Redningsvester
Sikkerhetseler
Sikkerhetsline på dekk
6 fendere
Verktøy
Kortere kjettinger
Diverse reservedeler
Stor skips medisin-bag med masse utstyr, alt fra plaster til sysaker.(Ny 2010)
Branntepper og brannslukker
Dieseltank 100 Liter pluss tre 25 liter plast kanner
Vanntank 100 Liter
+++
Hvis ønskelig kan dette legges til kjøpet med et pristillegg:
Inmarsat IsatPhone Pro (2011)
Seago liferaft bag 6. persons (2010)
Aqua 4Gen kjøpt brukt, men nesten ikke brukt
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- 1 måned båtforsikring til kr 0,-
- Digital signering
Boca Chica, Marina ZarPar Den Dominikanske republikk
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.