Video
Utløpt

Colin Archer

Colin Archer Redningsskøyte i lettseilt lystbåtutførelse bygget 2005.

Pris 4 000 000 kr
Båten står i
Norge
Tilstand
Brukt
Type
Seilbåt/Motorseiler
Merke
Colin Archer
Årsmodell
2005
Lengde i fot
47 fot
Bredde
475 cm
Dybde
250 cm
Motor Inkl.
Ja
Motorfabrikant
Cummins
Motorstr.
100 hk
Vekt
32 000 kg
Reg.nummer
LK9422
Materiale
Tre
Sjekk Småbåtregisteret

Beskrivelse

FAYANCE er en seilskøyte i særklasse, få kan matche denne. Sjøsatt i 2005 og fortsatt i ny tilstand, tørr og fin i veden både utvendig og innvendig takket være solide laminerte spant, limte bordganger og flerlags limt dekk og hyttetak.

Drømmebåten om man skal ha på kystseilas, langtur til varmere strøk eller nordover til feks Færøyene, Island og Grønland som nåværende eiere har gjort. Kobberhud helt ned sikrer mot mark og mot is og det kan gå flere år mellom slippsetting.

Balansert ror gjør den lett å styre uansett vind, bølger og seilføring og snur med halve svingradien av tilsvarende skøyter. Svinger like godt begge veier; lystrer roret også ved bakking og med lett laminert klyverbom som dras inn på dekk med en hånd på 10 sekunder og ingen avdrift i vind, er den en drøm i trange havner. El. ankervinsjer med selvstuene plogankere. Ideell familiebåt på kysten, langturbåt, bobåt og pensjonistbåt.

Lett å seile for bare to med elektriske fallvinsjer, lazyjacks, rulleklyver og autopilot. Ta også gjerne en dagstur alene med alle seil satt.

Drømmebåt for jordomseiling! Ekstremt sterkt bygget med dobbelt antall laminerte spant med dobbel styrke av tradisjonelle sagde; tåler alt!

Laminert dekk og hytte er sterkt og garantert tett, også i sol og varme.

Limt (luset) hudplank, sterkt og lett å vedlikeholde.

Enkelt vedlikehold. XtreemCoat polyuretan-lakk på hytte, rekke, rundholt m.m. Limt hudplank uten sprekker gjør at tradisjonell lakk holder godt her, Owatrol Edelolje. Teakdekk med Sandøya vannbasert teaksealer er enkelt og raskt å påføre.

FAYANCE har nå base i Risør og seiles i sommer på Sørlandet og deltar på Risør Trebåtfestival, så lett å avtale visning for de som ønsker. Se dagens posisjon på Marine Traffic.


Seiles lett av to, eller av én for den saks skyld. Ideell familiebåt.

  • Autopilot på servoror gir minimalt strømforbruk og virker bedre jo mer det blåser; ingen problemer selv på slør og lens i kuling eller storm.
  • Balansert ror håndteres med en hånd. Balanseringen gir også halve svingradius noe som gjør den lett å manøvrere i havn. Ved motor-manøvrering i havn, er roret faktisk helt nøytralt selv ved hard motorbruk. Styrer også bedre ved bakking enn vanlig.
  • Elektriske fallvinsjer. Betjenes med fotbrytere eller trådløs fjernkontroll. Avlaster-klyper gjør at vinsjene frigjøres og bruks på alle seil. Alle seil, inklusive toppseilet, settes av en person.
  • Lazyjacks på storseil er så finmasket at seilet ikke behøver pakking eller seisinger. Med gaffelrigg holder gaffelen seilet nede i lazyjacksen så man ikke trenger seisinger selv om det blåser hatter og høy.
  • Klyver på rulle håndteres på vinsj fra cockpit. En vanlig stor klyver og en mindre for kuling eller familieseilas så bauting blir lettere.
  • Fallblokkene har rullelager så det er også lett å heise manuelt når man vil ha litt trimm.
  • Selftailing vinsjer til forseil og storseilskjøtet. Alle vinsjene kan håndteres av rormann.
  • Preventer for storbommen føres til cockpitvinsj så man ikke behøver å gå ut av cockpiten når man justerer storseilskjøtet på slør eller lens. For motorseiling settes preventer på begge sider og begge føres til cockpit.
  • Trinn i bronse på roret er fin for bading og det er lett å komme ombord, også med tunge, våte klær om man skulle falle overbord.
  • Gummijolle 3,3 m for 4-5 personer (2023), med 3 hk Torqeedo (2014) med ekstra batteri. Gummijollen stues trygt pakket på trallverk og surret til rekka. Sjøsettes lett med fall og vinsjene. Oppblåsbar kano/kajakk for to (2023)
  • Komfortabel og praktisk mannskapscockpit med sprayhood.
  • Dyp cockpit gir god ly. Sprayhood for forreste del.
  • Skrå karmer og sitteformet teak ribbeseter gjør det godt å sitte også uten puter.
  • Plass til 8 rundt bordet. Det er hengslet og delt så det kan brukes i full lengde, halve eller klaffes helt vekk.
  • Presenning under bommen over begge cockpiter mot regn eller sol.
  • Dørken består av lemmer som som kan åpnes for ekstra god tilgang til motorrom.

Dyp og god styrecockpit. Her har du kontroll på alt.

  • Rormann rekker også vinsjer for storseil og klyver.
  • Kartplotter trygt montert i teakkasse. Den er skråstilt så den ses fra begge sider. Og så har man de 5 repeaterne i fremre cockpit lett synlige.
  • Autopilot betjeningsdisplay og motorinstrumenter montert i forkant. Motor kan også startes i motorrom.
  • Lett på rorkulten og enkle styretaljer låser rorkulten når man går baut så man kan betjene skjøtene.

Meget romslig og trivelig innredning.

  • 2 lugarer med dobbelkøyer, én akter, én forut. Loskøye i salongen, 2 Loskøyer forut plus at benkene i salongen kan soves på, dvs 7-9 soveplasser:
  • WC, elektriske, både akter og forut med septiktanker. Dusj akter. Vaskemaskin forut.
  • Salongbord med senter sittebenk så man kan passere fritt forover uten at alle må reise seg.
  • Romslig bysse med kjøleboks, gassprimus, dobbel oppvaskkum, trykkvann varmt & kaldt og fotpumpe. Også fotpumpe for saltvann. Gråvannstank.
  • Skylight for lys og luft med praktiske bronseløftere som man skrur opp vinduene med. Innfelte vinduer med vannrenne holder tett i regn og vind. Trekk med plastvinduer for seriøs havseilas.
  • Kartbord i salongen. Kartplotter, vhf m.m.
  • Ståhøyde 230 cm i hytta, 223 cm på wc og lugar akter og 198 cm under laveste dekksbjelke forut.
  • Dickinson oljeovn med sentralvarme.
  • Defroster varmluftsblåser gir varme fra motoren.
  • Eget tørkeskap på aktre WC, oppvarmet fra sentralvarme og varmluft.

Hardværsseiling

  • Båten ligger selvfølgelig "på været" som en svane. Fokka bakkes (lett med kraftig vinsj), klyver rulles inn og roret surres i le, og båten klarer seg selv. Fint på kryss i frisk vind når man trenger en pause for f.eks. matlaging og spising, man skal reve, eller ri av en kuling eller storm.
  • Lazyjacks på mesan gjør at den berges trygt uten at man behøver å gå ut av cockpiten. Viktig når man får sterk akterlig vind.
  • Ved å skandalisere storseilet, jibbes det lett, også i sterk vind (se foto, piggen låres og halsen gis opp). Fint også for å senke farten i trangt farvann eller for navigasjon. Dette kan man ikke med bermudarigg.
  • Seabrake drivanker for brems i orkan for dem som skal til de mest værharde havstrekk som finnes.

Alene på vakt

  • Med autopilot som takler alle forhold, er man ikke låst til roret.
  • Det er 5 repeatere for kompass og navigasjon under sprayhooden så man kan sitte i le når man er alene på vakt.
  • Det er også kartplotter ved kartbordet så man kan sitte nede og følge navigasjonen der og betjene autopiloten.
  • Det er webkamera i masten og radar så man har full oversikt også under dekk.
  • Og selvfølgelig er det AIS så man ser andre båter, og blir sett av alle.

Solid - mer enn dobbelt så sterkt bygget som tilsvarende skøyter.

  • Laminerte spant med dobbel styrke av tradisjonelle spant og dobbelt så mange spant som originalt, kun 18 cm avstand mellom spantene.
  • Limt hudplank (luset) gir sammen med laminerte spant, stivet og styrke som en overdimensjonert plast eller stålbåt. FAYANCE tåler alt havet kan by på.
  • Laminert dekk 50 mm i fire lag furuplank med 5 mm teak toppsjikt, alt limt i epoksy; ingen lekkasjer.
  • Forstevn har 12 mm syrefast sko fra vannlinjen til under blykjølen. Trekjølen aktenfor blykjølen er kledd med tilsvarende sko.
  • Roret ble laget nytt i 2014 i eik med gedigne bronse beslag og servoror for autopilot.
  • Hele skutebunn er kledd med kobberplater (2014)

Vedlikehold

  • Dekk og hyttetak er 4 lags laminert med teak og eik i toppsjikt, alt bakt sammen med epoksy. Dette gir et tett dekk uten lekkasjer uansett sol og tørke.
  • Lakk på alt unntatt skuteside, er polyuretan XtreemCoat som er 1 mm tykk og meget sterk og holdbar. Kun sår er lakket siden 2005.
  • Teakdekket er behandlet med Sandøya Teaksealer som er vannbasert og meget lett å påføre.
  • Skutesiden er lakket med vanlig lakk, Owatrol Edelolje. Siden hudplanken er limt, er det ingen sprekker som slipper inn fuktighet og lakken holder godt. Tar noen timer å slipe og 2 timer å lakke et strøk en side. Vi har gitt to strøk hvert år.
  • Rundholtene ble skiftet med laminert i 2014. Alle kvister er proppet og lakken er XtreemCoat som ikke har krevet vedlikehold ennå. Blokkene har samme lakk.
  • Skutebunn er kobberbeslått, så man ikke må på slipp hvert år. Vi har stoffet med Jotuns beste offshore kobberstoff, da bunnstoff hindrer groe bedre enn bare kobber. Båten ble stoffet i 2015 og i 2019. Bare litt groe på slutten som er skrubbet fra jolla.

Elektrisk

  • Motor dynamo gir 230 volt så all lading skjer med 230 volt ladere; meget enkelt og effektivt.
  • Dynamo på motoren er 4 kw 230 volt, Dynawatt, montert 2020.
  • Aggregat 3 kw 230 volt Whisper diesel .
  • 2020 ble montert 2 stk nye Mastervolt combi invertere/ladere. Hver gir 3 kw 230 volt og lader 150 amp på 12 volt . Hovedkabler er 140 kvadrat mellom batteriene og laderne som sammen med meget korte kabler gir minimalt spenningsfall. Dynamo og generator gir strøm til hver sin lader. Opplegget er klart for LION batterier, men i 2021 ble 4 stk agm á 140 ah innkjøpt. Shunt gir % av batterinivå i displayet.
  • Ankerbatterier forut 2 x 140 ah med 2 stk Victron 25 amp ladere.
  • Vendebryter så nødstrøm til forbruk kan hentes fra ankerbatteriene.
  • Startbatterier 2 stk Optima (2020) ladet av 2 stk 7 amp Victron. Vendebryter så et batteri kan være i reserve, eller man starter på begge.
  • Landstrøm går via skilletrafo; ingen fare for jordingsfeil fra land og galavanisk tæring.
  • Mastervolts nye system med batteri assistanse til 230 volt gir full kontroll så ikke sikringene går på land om man setter på for mye som f.eks. vannkoker. Dette beskytter også generator og motordynamo mot overbelastning. Bruk 230 volt bekymringsløst!

Ankerutstyr

  • 2 stk Lewmar elektriske ankervinsjer 1,5 kw (2015). Kombikabelar for både kjetting og tau.
  • Selvstuende plogankere på syrefaste kranbjelker.
  • Delta anker 63 kg 70 m 13 mm kjetting + 50 m 20 mm tau.
  • Delta anker 25 kg 20 m 13 mm kjetting + 110 m 20 mm tau. Dette ankeret kan da brukes akter ved baugfortøyning til land. Det kan også ros ut med jolle hvis man trenger å holde båten litt ute ved fortøyning til holmer.
  • Fotbrytere og fjernkontroll til vinsjene. Både inn og ut.
  • Vinsjen har frikobling av brems med vinshåndtak for rask utfiring av ankeret.
  • Egen spylepumpe for spyling av kjetting. Kjettingkassene er drenert ut.

Sikkerhetsutstyr

  • Wire på dekk for sikkerhetsseler. Bøyler i cockpit.
  • Trinn i bronse på roret gjør det lett å komme ombord.
  • 2 elektriske lensepumper, en med stor kapasitet og alarm.
  • 2 manuelle lensepumper, betjent fra cockpit og motorrom.
  • Tilbakeslagsventiler og hevertbrytere på alle slanger.
  • 5 oppblåsbare redningsvester, 4 med gps nødpeilesender til alle båter i nærheten.
  • Redningsflåte Vikings toppmodell RescYou Pro 8-manns (2014, neste service 2024)
  • Overlevingsdrakter for store og små.

Byggespesifikasjoner

  • Bygget etter Colin Archers RS 22 VARDØ tegningen, men 10 cm smalere for bedre seilegenskaper som lystbåt.
  • 125 kvm med toppseil gjør båten til en god seiler. Seil sydd av TEG Seil, Clipper Classic duk som er behagelig å håndtere. Riggen 20% større enn RS og tegnet av Jeppe Jul Nielsen.
  • 12,4 tonn ballastvekt > 10 tonn blykjøl + 1 tonn innvendig blyballast + 1,4 tonn kobberplater og kjølsko.
  • Laminerte spant 12x14 cm 30 cm c-c. Hudplank i 45 mm malmfuru med syrefaste franske skruer 8x120.
  • Alle bolter i syrefast. Rorbeslag i bronse.
  • Alle skroggjennomføringer ble byttet i 2014 med Gaudi sikkerhets slusekraner i bronse. Disse setter seg ikke fast som kulekraner og er like lette å stenge uten å bli brukt. Disse tåler frost også lukket.

FAYANCE er bygget av Kai og Geir Lien i Vallersund utenfor Trondheim. Spantene ble levert fra båtbygger og selv har de gjort en meget god jobb fra 1994 til sjøsetting i 2005.

Eier kjøpte båten i 2012 og etter betydelig oppgradering i Risør 2014, seilt Sørlandet til Bergen med turer til Færøyene, Island og Grønland.

FAYANCE har nå base i Risør og seiles i sommer på Sørlandet og deltar på Risør Trebåtfestival, så lett å avtale visning for de som ønsker. Se hvor båten er i dag på Marine Traffic.

Opplæring i gaffelriggseiling gis av Jeppe Jul Nielsen til de som ønsker det.

Registrert i NOR skipsregister med nr. LK9422.

FAYANCE er fortsatt i nesten nybåt stand og har et meget langt liv foran seg.

Utstyr

- Motor 100 hk 4BT3,9 Cummins. - 2 stk kjølevannsinntak så ikke maneter, plast, tang eller annet suges inn og tetter kjølevannsinntaket. Det ene er 1" så det er lett å ta av for å kjøre frostvæske gjennom om vinteren. - Propell Nogva hydraulisk seilrett 70 cm med reserve blader ombord. - 880 liter dieseltank i aluminium. - Startbatterier 2 stk Optima (2020) med egne 230 volt 9 amp ladere. - Autopilot Raymarine Evolution med tiller pilot montert på servoror; dvs. minimalt strømforbruk og styrer bedre jo mer det blåser, også i akterlig sjø. - Seil i myk Classic duk fra TEGseil i Skien. 2 klyvere 25 kvm & 17 kvm, begge sydd for rulle. - Skjøtevinsjer Lewmar Ocean bronse (2014). 2 stk elektriske til fall. - Blokker i ask, lakkert med XtreemCoat. Fallblokker med bronseskiver med rullelager. - Gassprimus med god stekeovn. Gassalarm. Gassflasker på dekk. - Kjøler i kjøleboks Isoterm ASU. - Varmtvannsbereder Isotemp 40 liter med termostatstyrt blandeventil (2020). - Trykkvannspumpe Jonhson Pump (2023) - 880 liter vanntank i aluminium. Både trykkvann og fotpumpe. - WC elektriske: Akter Jabsco quiet (2019), forut TMC. Vendekran til tank eller ut. - Septiktanker i aluminium forut og akter. Elektriske Whale Gulper tømmepumper pluss manuell akter. Dekksflenser for tømming til land. - Gråvannstank; Whale med elektronisk nivåbryter og Gulper pumpe. - Raymarine elektronikk. Kartplottere 2 stk Axiom Pro (nye 2022). 5 stk ekstra displayer, radar, seilinstrumenter, vind, logg, kompass fra 2014. - VHF Raymarine stasjonær 2005 med håndsett og høyttaler i cockpit. - VHF bærbar Raymarine RAY101E. - Webkamera i mastetoppen 2018. - Horn, elektrisk, i lanternebrettet. - TracPhone for satellitt kommunikasjon med parabol i mesanmasten. Parabol og mottaker er utgått, men kabler og brakett i masten kan brukes. - Bryter/hovedtavle Mastervolt. - Dynamo på motor 230 volt 4 kw Dynawatt. (2019) - Landstrøm m skilletrafo. - Aggregat 3 kw Whisper diesel. - Combi lader/inverter Mastervolt, dvs 2x150 amp 12 volt og 2x3kw 230 volt. (2019) - Forbruksbatterier agm 4 stk á 140 amp (2021) - Kabler mellom lader til batteri 140 kvadrat og hovedbrytere for 300 amp lading av LION-batterier når både motor og aggregat går. - Ankerbatterier forut agm 2 stk 140 amp med 2 stk 25 amp ladere (2020). Vendebryter til nød forbruk. - Varmeovn Dickinson Antartic dieselovn m sentralvarme. - Ankervinsjer 2 stk Lewmar i forniklet bronse 1500 watt. Fotbrytere + radiostyrt fjernkontroll. Elektronisk meterteller og kjetting er merket for hver 10 meter. - Spylepumpe for anker og dekk har uttak både forut og akter. - Lensepumper elektriske: Kirk 12 volt membranpumpe for daglig lensing. Stor sentrifugal Rule 12 volt 230 liter/min montert så den trår til ved litt høyere vannstand og denne har alarm. - Lensepumper manuelle: 2 stk Whale Urchin, en i motorrom og en i cockpit. - Skroggjennomføringer er Gaudi sluse spesialkraner i bronse som ikke setter seg fast selv om de ikke stenges og åpnes jevnlig. Montert 2014 sammen med kobberhud helt ned til vannlinjen. - Redningsflåte Vikings toppmodell RescYou Pro 8-manns (2014) - Nødpeilesender. - Vaskemaskin - Masse reservedeler til rigg, teknisk og elektrisk.

Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson

Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Du må være logget inn for å se profilen

Kjøpekontrakt

  • Ferdig utfylt kontrakt
  • 1 måned båtforsikring til kr 0,-
  • Digital signering

Tyriveien 1, 4956 Risør

Annonseinformasjon

FINN-kode 28348282
Sist endret 4. sep. 2023 12:16

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.