Saab 900
t16 Aero
Beskrivelse
Obs! På grunn av massiv pågang sliter jeg litt med å ta unna alle henvendelser.
Saab 900 Aero t16 ´88-modell
Tiden har kommet for å kvitte seg med Saaben. Fantastisk morsom bil med "ketchup-turbo" og alt som var å oppdrive av utstyr i 1988. Den har vært i mitt eie siden 2012 og gitt masse glede (og noe frustrasjon), men etter sist eu-kontroll (se mangellapp) innser jeg at motivasjonen ikke holder til å sette den i den standen den fortjener.
Bør kalles et prosjekt, da noe arbeid må gjøres for å få den godkjent. Selges til entusiast som kan ta over stafettpinnen fra en som har gått litt lei av å mekke bil.
Kort oppsummert er dette noen av plussene:
- Ekte, utrimmet og original Aero
- Omtrent alt utstyr som var å oppdrive i 1988, blant annet:
o Klimaanlegg (som blåser iskaldt etter totalrenovering)
o Cruise control (som virker)
o Elektrisk soltak (som virker)
o Elektriske speil (som virker)
- Fulltrykksturbo med Intercooler
- Fint, rødt skinninteriør (om man liker slikt, da)
- Nyrenovert clutchsystem
- En mengde slitedeler og mer sjeldne deler som kan følge med etter avtale.
Kort oppsummert er dette noen av minusene
- Ikke eu-godkjent (se bilde av mangellapp). Kan kjøres ut juni.
- Det kommer blå røyk når motoren blir ordentlig varm. Dette ble et større problem da jeg byttet til en tynnere olje sist. Med tykkere olje har dette tidligere ikke vært et problem. Det ligger olje i intercooleren, så det er mulig at det er et turboproblem, men jeg kan ikke garantere at det er olje fra motoren.
- Oljelekkasjen kommer først og fremst fra simringen i framkant av motor. Også noe lekkasje fra tannstang. Jeg har ny liggende.
- Litt usikker på ‘skade i bærende elementer’, men kontrolløren mente det måtte gjøres en reparasjon på undersiden av gulvet på passasjersiden framme. Gulvene har vært rustsveiset på begge sider for noen år siden.
- Støtdemperfestet har jeg ikke undersøkt nærmere, men det er ikke snakk om rust her, i hvert fall. Bilen fikk nye drivakseltunneler av forrige eier.
- Rust finnes, mest fremtredende er støtfangerfeste bak, dører (har nylakkerte, rustfrie dører som kan følge med) og panser.
- Kilometerlengde 302 000 (girkasse gått ca. 160 000, primær 7).
- Ny dynamo, men lager lyd (lader som den skal). Renovert dynamo kan følge med.
- Slitte hengsler i venstre dør (gode hengsler kan følge med).
- IKKE strøken – lakkskader og rustflekker her og der.
Bilen kommer med fyldig historikk, men har vært servet fortrinnsvis av meg selv siden jeg kjøpte den i 2012.
Kan ses og prøves. Mer info deles gjerne.
Spesifikasjoner
- Omregistrering
- 1 729 kr (avgifter)
- Pris eks omreg
- 45 000 kr
- Årsavgift
- Les mer
- 1. gang registrert
- 16.10.2000
- Farge
- Sølv
- Interiørfarge
- Rødt skinn
- Hjuldrift
- Forhjulsdrift
- Effekt
- 175 Hk
- Sylindervolum
- 2 l
- Vekt
- 1 325 kg
- Antall seter
- 5
- Karosseri
- Kombi 3-dørs
- Antall dører
- 3
- Antall eiere
- 10
- Bilen står i
- Norge
- Salgsform
- Bruktbil til salgs
- Avgiftsklasse
- Personbil
- Reg.nr.
- BP55432
- Chassis nr. (VIN)
- YS3AD35L6J3004639
- Neste frist for EU-kontroll
- 30.06.2022
Utstyr
- Air Condition
- CD-spiller
- Cruisekontroll
- El.vinduer
- Elektriske speil
- Klimaanlegg
- Lettmet. felg sommer
- Metallic lakk
- Midtarmlene
- Sentrallås
- Servostyring
- Seter i helskinn
- Soltak/glasstak
- Sommerhjul
Selgers kjennskap til bilen
Er eller har motoren vært trimmet?
Nei
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.