Denne annonsen er ikke lenger tilgjengelig
Varen er solgt eller tatt ut av markedet av selgeren.
Bildegalleri
Anker & Jensen 9 mR
1907
47 fot
Innenbords
10
Pris
600 000 kr
Denne annonsen er ikke lenger tilgjengelig
Selgeren kan ikke kontaktes angående dette kjøretøyet.
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innGratis kjøpekontrakt
- Ferdig utfylt kontrakt
- Digital signering med BankID
- 1 måned gratis båtforsikring
Nyttige lenker
Sjekk småbåtregisteretForsikre båten din
Sammenlign og se tilbud på forsikring
Beskrivelse
Båten har i det senere blitt påkostet to nye køyer, og nytt "toalettrom". En dobbeltkøye på styrbord side foran masten, og en enkeltkøye på babord side, som kan slås opp. Arbeidet ble utført av en møbelsnekker, i riktige materialer og i "Ankerstil" i 2013.
Suzanne fikk i 2014 lagt inn nytt elektrisk anlegg for landstrøm. Dette vil være med på å sikre et hyggelig og problemfritt båthold for sesongene som kommer.
Motoren har blitt overhalt i vinter av Blommenholm motorverksted. Starteren er byttet, og det er foretatt betydelige oppgraderinger. Motoren er med dette klar for sesongen. Suzanne går på vannet i begynnelsen / midten av mai. Hun kan før dette besiktiges på Blommenholm Båtforening. På sjøen vil hun befinne seg på Dronningen i Oslo. Ta kontakt for mer informasjon og en hyggelig båtprat!
Det står om nybygget i Seilsport i 1906:
"Nybygningen bliver en Cruiser paa tæt op mod 10 Seilmeter, efter Ingeniør Joh. Ankers Tegning. Målene er 14,40 Mtr. o.a 8,80 Mtr. i.v.l., 3,06 Mtr. Bredde og 1,85 Mtr. Dybde.
Den skal selfølgelig have norsk Veritas Certificat, bygges af Mahogni, og vil i alle Maader blive en "Langfartsbaad", saa god som den kan skaffes fra Jensens snart berømte Værft.
Overingeniør Roshouw har venligst paataget sig som Inspektør at følge Tilblivelsen fra Kølen lægges, til Rederne - om alt gaar vel - i Maj 07 henter Skuden"
Fra tidsskriftet Seilsport 1907:
Overingeniør Roshouw har i et Brev til Rederiet udtalt sig saaledes om Fartøjet:
"....Baaden vækker her almindelig Opsigt ved sit sjældent vakkre Udseende; jeg synes næsten ikke, at jeg har set en vakkrere Baad, og den har med sit vældige Ruminhold aldeles overtruffet mine Forventninger. Jeg vidste nok den skulle blive god, men at den skulle blive saa vakker, havde jeg ikke vovet at haabe..."
Johan Anker uttalte om mahognien Suzanne ble bygget av; "likegyldig hva man ville give for det, så fandtes den slags træ ikke mere. Uansett hvilken vej man høvlede, lå der side om side en stribe med og en stribe mod, hvliket gav træet spil og liv. Fartøyet er bygget av af en klods mahigny over vandet, medens bunden er af lærk".
Suzanne har opp igjennom årene hatt flere eiere. Det ble bestilt to søsterbåter i 1906, Natasja og Suzanne. Natasja ble levert til Platou in Christiania og Suzanne ble levert til Kjøpmann Olsen i København våren 1907. Allerede i løpet av vinteren 1907 ble Suzanne solgt til Major Klingenberg i Christiania, som etter en del år solgte henne til Grosserer Bernhard Krogh i Stavanger som døpte henne Pan II.
Suzanne har etter dette vært med på mange eventyr under mange navn. Suzanne var blant annet i 32 år kjent som Øresunds raskeste båt.
Johan Anker bygde i 1907 Natasja (senere Dora II), med nøyaktig samme mål som Suzanne. Natasja står oppført som en 9 meter R levert fra Anker & Jensen.
Suzanne har en romslig original salong med ståhøyde og tidsriktige røde velursofaer. Hun har 7 køyer, pantry og toalett.
Mye er gjort med Suzanne:
Hele stevnen frem til masten er skiftet i nyere tid. Stevnen er av massiv eik.
Flere nye eikelaminerte spant.
Ny lerk under vannlinjen i nyere tid
Ny hul trerigg i american spruce 2010
Nytt dekk 2005
Nye cockpitkarmer 2012
Ny cockpit 2012
Nye syrefaste dieseltanker 2012
Nyere overhalt motor 2015
Ny mastefot i eik 2012
Nyrestaurert hytte med skifte av fronten 2012
Ny ankervinsj 2010
Nye vinsjer 2012
Nye seil fra Tarpon Doyle sails 2012
Ny master bed
Ny seng
Nytt toalettrom
mm
Båtplass for sesongen kan ordnes på Dronningen i Oslo.
KONTAKT GO CLASSIC VED PETER ENNALS FOR NÆRMERE INFORMASJON, OG OM ØNSKELIG DEN PRAKTISKE HÅNDTERINGEN AV Å EIE EN STOR KLASSISK TRESEILER. ENNALS TREFFES PÅ MOBIL: 932 00 547 ELLER E-POST: peter@goclassic.no
Spesifikasjoner
- Tilstand
- Brukt
- Merke
- Andre
- Modellår
- 1907
- Type
- Seilbåt/Motorseiler
- Drivstoff
- Diesel
- Motor inkludert
- Ja
- Motorstørrelse
- 34.0 hk
- Motorfabrikant
- Vetus, firesylindret
- Type motor
- Innenbords
- Topphastighet
- 14 knop
- Byggemateriale
- Tre
- Vekt
- 10 000 kg
- Lengde i fot
- 47 fot
- Lengde i meter
- 14,47 m
- Dybde
- 185 cm
- Bredde
- 306 cm
- Sitteplasser
- 10
- Soveplasser
- 7
- Farge
- Hvit
- Båtens beliggenhet
- Norge
- Registreringsnummer
- G1
Utstyr
Fendere
Tauverk
Eldre VHF
Bomtelt
Bomtrekk
Genuatrekk
Rulleforstag
mm
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.
Uavhengig tvisteløsning
Vår partner Mekle tilbyr digital tvisteløsning hvor begge parter i en reklamasjonssak får hjelp av en jurist til å finne en rimelig løsning.
Les mer om Mekle herAnnonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.