Gå til annonsen

Du er her

Bil og campingvogn/Biler/Mazda/RX-8
Åttekant med utropstegn

Denne annonsen er ikke lenger tilgjengelig

Varen er solgt eller tatt ut av markedet av selgeren.

Se andre Mazda RX-8

Bildegalleri

(1/41)
SOLGT

Mazda RX-8

Tøff Sportsbil Rå lekkert interiør

Modellår

2004

Kilometerstand

107 353 km

Girkasse

Manuell

Drivstoff

Bensin

Totalpris

119 000 kr

Nyttige lenker

Sjekk tid for neste EU-kontrollSjekk heftelser på BR39810
Få tilbud på lån for denne bilen

Beskrivelse

Lyst på en litt annerledes sportsbil?

Vi har til salgs en meget tøff Mazda Rx-8 sportsbil

Denne bilen ble lansert på bilutstillingen i Detroit, USA i 2001, men ble ikke satt i produksjon før i 2003. RX-8 er etterfølger av Mazda RX-7, og er utstyrt med en wankelmotor ( rotasjonsmotor ) med et rotorvolum på 1.3 liter og en effekt på 192 og bakhjulstrekk.

RX-8 har fire dører, hvorav de to bakdørene åpner motsatt vei, såkalte selvmordsdører. Bilen er utstyrt med en rekke mindre detaljer formet som trekanter, noe som spiller på wankelmotorens oppbygning og rotorens trekantede form. Modellen har vunnet en rekke internasjonale priser, blant annet International Engine of the Year 2003, Japanese Car of the Year 2003, Car of the Year 2003 fra det australskemagasinet Wheels Magazine, og flere tilsvarende priser. Produksjonen av bilen ble stoppet i desember 2011 i USA og i april 2012 i Japan.

Mazda introduserte vankel motoren i USA i 1971 og det hele startet i med Mazda R100 , så etterfulgt av RX-3 , RX-4 , RX5 også hele 3 generasjonen av selveste RX-7 . Pågrunnlag av brukervennligheten til vankel motoren og den høye prisen , så valgte Mazda og stoppe produksjonen av RX-7 på alle markeder bortsett fra Japan .

Så senere kom FORD på banen og hjalp dem med bilsalget slik at de fikk flere Mazda modeller ut i verden, særlig av typen mazda 3 og mazda 6 , dette resultere i at Mazda tjente gode penger og startet den internasjonale satsningen av Mazda Rx-8 i 2003.

Utvikling av RX-8 har pågått I det stille helt ifra 1995 under konsept bilen Mazda RX-01
Konseptet er front montert midt motor med bakhjulstrekk utført I en firedørs sports coupe.
Bilen har nærmest 50/50 vektfordeling og et veldig lavt tyngdepunkt takket være montering av motoren bak fram akslene og bensintanken foran bakakslene.

Fram demperene er av typen doble wishbones ( doble a armer ) og bak har den multi-link dempere.
Vekten på bilen er holdt nede ved bruk av materialer som plastikk , og aluminium på deler av karosseriet, resten av karosseriet er i stål , foruten for fram og bak fanger.
Den manuelle girkassen har en karbon drivaksling for og redusere belastningen på motoren.
Hjertet på bilen er motoren på 1,3 liter som trives best på høye turtall når den er god og varm. Kreftene er sendt til bakhjulene ved hjelp av en LSD bakdiff. Bilen er godt lik på verdensbasis fordi den er så smart konstruert og gir sjåføren en rå kjøreopplevelse.

De fleste har ikke vært borti en wankel motor før, se gjerne film i bunnen av annonsen.

Wikipedia skriver følgende om wankelmotoren :
En wankelmotor (også kalt rotasjonsmotor) er en bensinmotor konstruert av den tyske ingeniøren Felix Wankel på 1950-tallet. Den har ikke stempel og sylindre slik som vanlige to og firetaktsmotorer, i stedet har den en trekantet rotor som går rundt i et hus formet som en epitrocoide. Mellom rotorens sider og huset dannes det kamre som øker og minsker i volum. Rotoren går rundt et fast tannhjul som sitter i veivhuset ved hjelp av en en eksentrisk aksel som kan sammenlignes med veivakselen på vanlige motorer. Wankelmotoren arbeider etter firetaktsprinsippet

Wankelmotoren ble brukt av NSU i bilen NSU Wankel Spider fra 1964 – og senere i NSU Ro 80 – men på grunn av tekniske problemer ble ikke dette noen suksess. Mazda benytter fremdeles motoren i sine sportsbiler, for eksempel Mazda RX-7 og Mazda RX-8.

Fordeler
Wankelmotoren har bare to bevegelige deler. Derfor trenger den lite vedlikehold.
• Trekanten i en Wankelmotor beveger seg mer kontinuerlig (akselereres ikke så mye hit og dit) som stempler i stempelmotorer, noe som gjør at Wankelmotoren tåler særdeles høye turtall, ofte opp mot 13 000 omdreininger per minutt.
Effekt=dreiemoment*turtall. Altså kan Wankelmotoren gi mye effekt i forhold til slagvolumet, spesielt vekt.

Ulemper
• Wankelmotoren kan av geometriske grunner ikke ha så høy kompresjon som er optimalt for bensinmotorer. Det gir lavere dreiemoment og følgelig lavere virkningsgrad enn andre bensinmotorer.
• Hvert hjørne av trekanten må ha kontakt med veggene for å skille de tre volumene som er mellom veggene og hver kant av trekanten. På disse kontaktflatene blir det friksjon og det er derfor montert en fjærbelastet "Apex"-metalldel som kan skiftes ut ved slitasje.
Dette var, og er fortsatt wankelmotorens største problem. På grunn av dette har wankelmotorer kortere levetid enn stempelmotorer. Vedlikeholdet er imidlertid enklere.

Det anbefales derfor at når man starter en wankel motor så skal du la den gå/kjøre i 5 min før du skrur den av igjen, eller så kan pluggene bli sure og de må byttes før du for start på den igjen.
Utgaven vi har til salgs har et riktig tøft interiør i fargene sort og brun skinn nappa.

I tillegg er det etter montert målere for vanntemp , oljetemp og oljetrykk.
Wankelmotorer bruker litt olje, så det er derfor viktig å følge med på oljetrykket ved jevne mellomrom.

Bilen er første gangs registrert i Tyskland i 1 April 2004 og fulgt servicehefte fram til 11/10-2006 før den ble tatt inn til Norge, siden den gang har den fulgt servicehefte hos Roa Auto AS, vestli Bodø og Autosalg i vadsø. Siste eier har hatt den de siste årene og har tatt service selv og byttet olje hver 6000 km.

Bilen leveres med tilstandsrapport uten Garanti

Følgende er funnet på tilstandsrapport og utbedres av vårt lokale verksted.
- Bytting av bremseskiver og klosser Foran
- Bytting av parklyspære
- Skifte midre stabstag foringer foran og bak

Her for du vanvittig mye sportsbil for pengene , men krever at kjøper forstår fordelene og ulempene med Wankel konseptet.

Ta kontakt om det er noe mer du lurer på! Ring 240 77 999 eller send e-post til post@kbil.no.

Du finner oss i Aslakveien 20, Røa Næringspark på Oslo Vest.

Våre åpningstider er:
Hverdager: 10.00 – 17.00
Torsdager: 10.00 – 19.00
Lørdager: 10.00 – 14.00

Telefon fra kl.09.00 – 19.00

Skulle ikke åpningstidene passe din hverdag kan vi avtale et annet tidspunkt!

Du er alltid velkommen til KBIL om du ønsker å vite mer om våre gode tilbud. Bortsett fra bil kan KBIL tilby deg mer for å gjøre handelen så enkel, trygg, ærlig og hyggelig som mulig! Det er dette vi liker å kalle KBIL-standarden.

Merkeforhandler
KBIL er merkeforhandler av Suzuki og tilbyr brukte biler i alle prisklasser.

Forsikring:
KBIL hjelper deg gjerne med forsikring, og har gode forsikringsavtaler med Gjensidige og IF som vi kan tilby alle våre kunder.

Finans:
Vi kan enkelt hjelpe deg med finansiering av hele eller deler av kjøpesummen. Vi har gode samarbeid med Santander og Gjensidige med gunstige finansieringstilbud, dette gjør kjøpsprosessen enkel og sikker.

Din gamle bil:
Vi tar gjerne din bil i innbytte eller KBIL selger bilen din på 30 dager! Hvis du ønsker å selge bilen din selv finner du gode salgsråd på vår hjemmeside.

Service og Reperasjon:
KBIL har gode samarbeid med autoriserte bilverksteder og ruterknekt. På kort varsel vil KBIL ha bilen med behov ferdig reparert og klar etter kjøpers behov.

Omregistrering:
KBIL er godkjent Autoreg forhandler av Statens Vegvesen og kan derfor omregistrere bilen på ny eier på få minutter.

Levering:
Vi kan levere biler over hele landet! Ta kontakt for frakttilbud, så finner vi en løsning som passer for deg.

Vi tar forbehold om feil i annonsen.

Spesifikasjoner

Omregistrering
4 977 kr (avgifter)
Pris eksl. omreg.
114 023 kr
Årsavgift
Les mer
Merke
Mazda
Modell
RX-8
Modellår
2004
Karosseri
Sedan
Drivstoff
Bensin
Effekt
192 hk
Slagvolum
1,3 l
CO₂-utslipp
267 g/km
Kilometerstand
107 353 km
Girkasse
Manuell
Hjuldrift
Bakhjulsdrift
Seter
4
Dører
5
Farge
Grå
Interiørfarge
Skinn sort/brunt
Bilen står i
Norge
Avgiftsklasse
Personbil
Registreringsnummer
BR39810
Garanti
Selges med tilstandsrapport
00
Salgsform
Bruktbil til salgs

Utstyr

  • ABS-bremser
  • Air Condition
  • Airbag foran
  • Antiskrens
  • El.vinduer
  • Elektrisk sete u. memory
  • Elektriske speil
  • Farget glass
  • Klimaanlegg
  • Radio/CD
  • Servostyring
  • Sideairbager
  • Skinninteriør
  • Sommerdekk på aluminiumsfelg
  • Sportsseter
  • Startsperre
  • Stålbjelker
  • Vinterdekk på aluminiumsfelg

Denne bilen selges med Selges med tilstandsrapport.

Om de forskjellige garantitypene på FINNs hjelpesenter

Bilen selges av et medlem av Norges Bilbransjeforbund (NBF). Når du kjøper bil av en forhandler som er medlem av NBF, handler du av en forhandler som har forpliktet seg til å følge NBF etiske retningslinjer. Dette gir deg som kjøper en ekstra trygghet.

Mer om fordelene ved å handle av et NBF-medlem.

Reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler

Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, basert på informasjonen du har fått fra selger. Reklamasjonsretten kan være begrenset hvis forhandleren har forretningssted utenfor Norge.

Les mer om reklamasjonsrett på FINNs hjelpesenter.

Sted

Aslakveien 20, 0753 Oslo
Kart

Annonseinformasjon

FINN-kode

50321560

Sist oppdatert

28. oktober 2014, 11:49

Rapporter annonse

Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.

Mazda
Mazda RX-8